Hoe komen de gegevens van een vliegtuig in de 'black box' terecht?

Want deze boxen zijn bijna onverwoestbaar, water komt er dus niet in. Hoe komt dan de informatie van een vliegtuig in een black blox?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ieder vliegtuig heeft twee zwarte dozen (die in werkelijkheid fel oranje zijn zodat je ze makkelijk kunt vinden). Een CVR (cockpit voice recorder) die alle geluiden in de cockpit opneemt en een FDR (flight data recorder). Daar staat alle informatie als de hoogte, de stand van het roer, informatie over de motor enzovoorts.

Al die informatie wordt digitaal gemeten en digitaal opgeslagen, zoals je op je computer ook liedjes en gegevens kunt opslaan. De informatie gaat dus via een draad met een soort stekker de doos in. Als bij een ramp de stekker helemaal kapot gaat, maakt dat niet uit. De doos is sterk genoeg en de verbinding is waterdicht. De aansluiting houdt het dus prima uit, tot ze de doos kunnen vinden. Om hem uit te lezen hebben ze die aansluiting niet nodig. Ze schroeven of zagen de doos dan open en sluiten hem van binnenuit aan op de computer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door middel van een kabel die waterdicht de black box in gaat. Als deze breekt of los springt kan er ook geen water door de kabel heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit een waterdichte brievenbus in. :-)

een blackbox is een oranje apperaat die de grote heeft van een schoenendoos.
het werk volgens het principe van de hardeschijf van je computer dus is gewoon zo water dicht als maar nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zwarte doos of flight data recorder (FDR) wordt over het algemeen een apparaat in een vliegtuig bedoeld, waarin alle vluchtgegevens van het laatste deel van de vlucht elektronisch worden opgeslagen. De FDR is echter niet zwart, maar fel oranje van kleur. Dit om het terugvinden na een eventuele crash gemakkelijker te maken. De flight data recorder is zo gemaakt, dat hij zeer extreme condities kan overleven: hevige brand, onderdompeling in water, een grote val. Nieuwe FDR's zijn van titanium of sterke anti-corrosie roestvrij staal gemaakt, met een thermische isolatie aan de binnenkant. De doos zendt een signaal uit dat men kan opvangen om het opzoeken te vergemakkelijken, het signaal wordt tot 30 dagen uitgezonden door een zgn. beacon locator en kan worden opgevangen op dieptes tot 6 km.

In een modern verkeersvliegtuig zijn normaal gesproken twee zwarte dozen geïnstalleerd: de flight data recorder en de cockpit voice recorder waarmee de gesprekken in de cockpit worden opgenomen. Zwarte dozen bevinden zich meestal achterin het vliegtuig, vaak in of vlakbij de staart. Deze plaatsing is gekozen zodat de gehele romp als 'kreukelzone' kan fungeren bij een eventueel ongeluk

De term zwarte doos is een vertaling van het Engelse black box, waarmee feitelijk een geheimzinnig apparaat wordt bedoeld waarvan velen niet weten hoe het er van binnen uitziet, of hoe het precies functioneert.

In grote passagiersschepen, snelle treinen en veerboten zit ook vaak een zwarte doos ingebouwd.