Wat is de beste virusscanner?

Graag een onderscheid tussen gratis en niet gratis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was zelf altijd ongelofelijk tevreden met Kaspersky, maar om nou ieder jaar wat zal het zijn, ongeveer 170 euro voor 5 pc's te pompen was toch wel belachelijk, dus we zijn over gegaan naar Comodo, zeker een goeie maar je kan natuurlijk niet van uitgaan dat die gratis virusscan beter is dan Kaspersky.

Antwoorden (7)

Ik vind AVG anit-virusscanner het beste. Verschil tussen gratis en betaald is dat gratis tijdelijk is met beperkte
mogelijkheden en niet gratis, je je registreert en permanent is met alle opties erbij. Bij beide installaties krijg je automatisch van te voren notificaties op je pc dat je moet updaten/upgraden als er nieuwe versies uit zijn. Info hierboven geldt volgens mij voor alle soorten virusscanners. Er zijn meerdere virusscanners te vergelijken op bepaalde vergelijkingssites en je kan pakketten kopen in de winkel, maar ook downloaden op internet. Let goed op gratis en betaald en kijk wat het meest compatibel is voor jouw pc. Dit is gewoon mijn ervaring. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gratis is niet perse tijdelijk, dat zijn trial versies van betaalde pakketten, ik draai al jaren Avira en heb daarvoor jaren AVG gedraaid allemaal gratis en zolang als je wil. Betaald is ook niet permanent trouwens als je er vanaf wil deinstalleer je het gewoon, wel zonde maar dat is wat anders. Waar je dus op moet letten als je gratis wil is dat je geen trial pakket download dan krijg je na xx dagen de melding dat je moet gaan betalen.
Jouw vraag is niet te beantwoorden: wat vandaag de beste scanner is, kan een maand later uit de Top 5 zijn verdwenen. Bij de gratis virusscanners zie je al jaren een strijd tussen Avast, Avira en AVG. Soms is de ene beter, dan weer de ander.

Natuurlijk is het belangrijk dat virussen tijdens het scannen worden ontdekt én opgeruimd. Maar er zijn ook andere factoren van invloed op de waardering van anti-virussoftware. Bijvoorbeeld: hoe lang duurt het voordat "nieuwe virussen" door de scanner worden herkend? Zijn er veel "false positives" (dat wil zeggen: onterechte meldingen dat er een virus is gevonden)? En nog een paar belangrijke punten: hoe lang duurt een scan en wat is de belasting van de scanner voor je pc?

Al die zaken worden elke paar maanden getest door een onafhankelijk onderzoeksbureau, AV-Comparatives. Fabrikanten van anti-virussoftware kunnen zich daar aanmelden om hun product te laten testen. Alle grote bedrijven doen dat ook.

Uit het laatste onderzoek van februari jl. kwam naar voren dat G Data, Trustport, Avast en (op een gedeelde 4e plaats) Panda/F-Secure het grootste aantal virussen detecteerden. Toch zijn dit niet allemaal "de beste scanners". G-Data, Avast en Panda vinden weliswaar (bijna) alle virussen, maar geven ook vaak valse meldingen dat er een virus is gevonden. (Je verwijdert dan een bestand van je computer dat niet verwijderd zou moeten worden).

In deze februari-test kwamen Trustport, F-Secure, Bitdefender, Avira, eScan, Karspersky en McAfee als beste uit de bus. Van die pakketten heeft Avira ook een gratis versie.

De complete uitslag vind je hier:
http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_od_feb2011.pdf

Toegevoegd na 15 uur:
Uit alle verschillende antwoorden blijkt wel dat er niet één "de beste" is.
Pieter2011
12 jaar geleden
Panda Cloud is de beste gratis virusscanner. Hij is herhaaldelijk als beste uit tests gekomen.

Het is zo'n fijne virusscanner omdat hij heel licht is. En je computer niet belast. (Dus niet extra lang opstarten enzo) Maar hij heeft wel een heel hoog detectie niveau. Hij ontdekt nog vaker een virus dan de meeste (betaalde) antivirus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In maart 2011 heeft de consumentenbond een test gedaan van zowel gratis als betaalde virusscanners.

Dit was de lijst (de top-zoveel) die ze samenstelden:
- Eset Smart Security 4 Home edition, € 40,-, 7,1 (beste uit de test)
- G-DATA Internetsecurity 2011, €40,-, 6,6 (beste uit de test)
- Avira PremiumSecurity Suite, €40,-, 6,5 (beste uit de test)
- Bitdefender Internet Security 2011, €40,-, 6,4
- Avira AntiVir Personal, €0,-, 6,4 (beste koop)
- F-Secure Internet Security 2011, € 45,-, 6,1
en dan gaat het verder met, in deze volgorde:
Sunbelt, Symantec Norton, Avast, Kaspersky, Avast, Microsoft, Trend Micro, AVG Anti virus free, AVG Internetsecurity, Panda, Agnitum, McAfee.

De volgende dingen tellen mee:
malware blokkeren (60% weging)
gebruiksgemak (15%)
systeembelasting (15%)
firewall (10%) (bij beveiligingspakketten zonder firewall wordt de windowsfirewall gebruikt bij het testen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens C’T, een van de betere bladen op computergebied, is Microsoft Security Essentials het beste. Met als enige nadeel dat het maar 1x per dag update. Iets wat met een scheduled task wel op te lossen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nod32 is de beste maar kost geld als gratis zou ik avast free antivirus het werkt echt heel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, welke je natuurlijk zelf het lekkerste vindt werken, is voor jouw de beste virusscanner.