Elk besturingssysteem is vatbaar voor virussen. Soms zijn ze nog niet geschreven. Apple heeft ook een tijd lang beweert dat een Mac geen virusbeveiliging hoefde. Blijkt dus dat ze dat toch wel gedaan hebben. Het is verder zinloos dat Apple een eigen virusbeschermer heeft ingebakken, omdat je dan afhankelijk bent van dit AV programma en deze waarschijnlijk niet kunt verwijderen (waarschijnlijk een systeem file). Niet heel erg praktisch dus. En verder zijn de andere Apple producten (Ipod, Iphone, Ipad) niet standaard beschermt (ze hebben geen ingebakken AV programma), en zijn ze dus vrij vatbaar. Vooral omdat je overal mensen met die dingen ziet lopen is het voor een hacker niet zinloos om voor deze apparaten een virus te schrijven (dit is alleen als je er geen AV programma op hebt staan, anders is het natuurlijk nutteloos). Het is nogal zinloos als je een Mac koopt, alleen omdat deze "Virusvrij" is, omdat er talloze AV programma's beschikbaar zijn voor het Windows platform.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ook daar kun je een virus krijgen en hoe groter ze worden des te meer virussen komen er ook voor de mac
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn er wel, Er komen alleen minder virussen op omdat de doel groep Mac gebruikers kleiner is dan Windows en daarom minder geliefd bij virus makers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die zijn er wel degelijk.

Apple heeft onlangs met een update in het geheim een malwarescanner geinstalleerd om de gebruiker ertegen te beschermen.

Toegevoegd na 52 minuten:
Het grote verschil tussen een virus(die zichzelf kan verspreiden) en malware die persoonlijke gegevens (wachtwoorden en creditcardgegevens) verzamelen en doorsturen naar iemand anders is dus de manier hoe ze zich verspreiden. Virussen kunnen ook wat malware kan.

Malware/trojans wordt vaak verspreid via websites en software, email/software via illegale bronnen.

Hoe dan ook wil je beiden niet op je computer hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo geheim is het dan niet als jij het weet :P Of je moet er natuurlijk werken xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was via tech sites te lezen, en niet via Apple zelf. Die gebruikten dezelfde woorden - > "in het geheim"
Nee, echte virussen voor Mac bestaan niet.

Voordat ik weer reacties krijg: Er bestaan alleen trojans voor Mac en daar zit het hem juist in.

Zodra jouw Mac is geinfecteerd met een trojan, zul je van de firewall een melding krijgen dat een bepaalde applicatie toegang wil tot jouw Mac. Druk je op ja, dan geef je zelf toestemming om te zorgen dat jouw Mac daadwerkelijk wordt geinfecteerd. Druk je op nee, dan gebeurt er werkelijk helemaal niets.

Krijg je bij een Mac zo'n melding naar voren, kijk dan goed naar wat hij vraagt en bedenk of die applicatie daadwerkelijk van jou toestemming krijgt.

Druk je klakkeloos op ja, dan ben je zelf de schuldige. Voor de rest hoef je je niet druk te maken over virussen op een Mac, ik spreek uit ruim anderhalf jaar ervaring.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die firewall geeft die melding trouwens bij elke applicatie die een verbinding wil maken tussen jouw Mac en het internet. De melding die hij geeft omschrijft duidelijk welk programma je toestemming wilt geven, is het onbetrouwbaar dan geef je dus geen toestemming.

Denk je achteraf: Shit, dat programma had wel toestemming moeten krijgen dan kun je in de Systeemvoorkeuren dat programma alsnog toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is zeker niet onmogelijk, maar Apple heeft nu al ongeveer 10 jaar de tijd gehad om zich hierop voor te bereiden (wat ze ook doen). Onmogelijk is het niet, maar op dit moment bestaan er nog geen daadwerkelijke virussen. Wat ik in een reactie op frodo al aangaf: Apple beveiligt haar Mac OS X heel erg goed en is er erg vroeg bij als het gaat om beveiliging. Ongeveer een maand terug was er weer een nieuwe trojan voor Mac ontdekt, waarna binnen 24 uur Mac OS X 10.6.7 werd gelanceerd om ervoor te zorgen dat de kans op deze trojan nóg kleiner werd (naast het feit dat je alsnog eerst toestemming moet geven om zo'n trojan te laten werken). Ik vind dat wat dat betreft Windows een beetje achter de feiten aanloopt, Windows opzich zonder extern antivirusprogramma is ontzettend vatbaar terwijl Mac geen losse software nodig heeft om zich goed te beschermen.
De kans op een virus is erg klein omdat de cybercriminelen meer kans op succes hebben met Windows (=marktleider)
Apple is slechts een kleine speler op de markt met ongeveer 5%.