als je de stekker in het stopcontact hebt en de laptop en de accu is vol, blijft de accu dan steeds verder opladen?

ik heb me al eens afgevraagd of de stroom blijft gaan of dat er een slot op de accu zit als de accu al vol is en zo niet of het wel veilig is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgensmij is een accu nooit hellemaal vol.
volgensmij als je de oplader er uithaalt gaat er weer een procent van de 100% geladen accu af.
die komt er weer bij en gaat er dan meteen weer af omdat die verbruikt word, zo gaat het door. maar ik weet het niet zeker.

Het beste antwoord

Er zit een chip in je accu van je laptop die door geeft wanneer de accu vol zit en dan zal de lader over gaan op druppel laden (kleinere stroom). Dit gebeurt zodat de accu niet wordt overladen om zo gevaarlijke situaties te voorkomen. Volgens mij is te lang aan de druppel lader op den duur wel schadelijk voor je accu. ( ik haal wanneer ik zie dat hij vol zit de stekker er uit, ook om de accu in conditie te houden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, alleen zou ikzelf als je de hem toch altijd aan de lader hebt hangen, gewoon de accu eruit halen. De accu wordt dan niet belast en dat gaat dan ook niet ten koste van het aantal laadcycli. Heb wel eens gelezen dat je accu niet helemaal vol dient te zijn (rond de 70-80% is goed als je hem voor lange tijd wilt bewaren) maar ja, het is in ieder geval beter dan altijd de klaptop aan de lader te hangen met de accu erin als deze vol is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

Nee de vroeg ik me ook ooit af maar het wordt niet verder opgeladen vol is vol er komt dan inderdaad een soort slot dat het niet wordt verder opgeladen en het nog steeds in de stopcontact laten na dat het al vol is verspilt energie XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veilig is het, maar niet goed. Een oplader werkt als een thermostaat in je woonkamer.

Jij stelt je thermostaat in op 21 graden, de CV maakt jouw kamer 21 graden en slaat af. Vervolgens zakt de temperatuur in je kamer en slaat de CV weer aan om het weer 21 graden te maken. Zolang jij die thermostaat niet uitzet, blijft dat oneindig doorgaan. Zo werkt een lader ook. Een accu kan ongeveer 1000x worden opgeladen alvorens ze in kwaliteit achteruit schieten.

Jij laadt je accu op, maar je haalt de oplader er niet uit. Er blijft contact tussen plus en min dus door jouw oplader en er volgt spanningsverlies. Dat valt een lader op en begint weer bij te laden. Laat jij bijvoorbeeld je telefoon een hele nacht opladen, dan doet hij dat ongeveer 25 tot 30 keer op een nacht. Dat betekent dus dat jouw telefoon 25 tot 30 keer is opgeladen, terwijl het niet nodig is maar de slijtage is er wel. Je verspilt er dus wel je accu mee.