Waarom is het hacken van de OV-Chipkaart in Nederland een probleem en in Hong Kong niet?

In Hong Kong wordt al enige jaren de Octopus Card gebruikt als betaalmiddel in het opnebaar vervoer én in winkels (o.a. 7Eleven). Dat is dezelfde kaart van dezelfde leverancier als nu in Nederland wordt gebruikt als OV-Chipkaart.

Waarom is het hacken nu in Nederland een probleem? Je zou denken dat ze dat in Hong Kong al lang hebben gedaan.

Toegevoegd na 57 seconden:
Zie ook http://www.nu.nl/binnenland/2431143/ov-chipkaart-volledig-gekraakt.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De chip zelf is het probleem☺ De dure chip die in Hong Kong wordt gebruikt kan niet gekraakt worden. Maar om nu alle poortjes en scanners om te bouwen en iedereen te voorzien van een nieuwe duurdere chipkaart kost te veel.
Gewoon weer de strippenkaart.

◄dit antwoord voldoet aan de nieuwe richtlijnen►
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De chipkaart in Nederland die wordt gebruikt is van veel mindere kwaliteit. De chipkaart in in Honk Kong is van een veel betere kwaliteit en is dus veel moeilijker te kraken. Ook zijn er in Nederland veel mensen die met het openbaarvervoer reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plannenmakers wilden een paar miljoen besparen, en zodoende kochten ze inferieur (chip)materiaal in.

De hoofdreden is dan natuurlijk dat zulke plannenmakers in Nederland zelden hun verantwoordelijkheden hoeven te nemen. Men blijft rustig en onverstoord tot in de eeuwigheid achter hun foute keuzes staan. En na een jaar of 5, als er dan nog steeds veel geklaagd wordt, zoeken de verantwoordelijken misschien elders een baan, die wellicht nog beter betaald wordt.

Dus i.p.v. dat de verantwoordelijken terecht moeten staan, is 't in Nederland normaal om rustig te blijven zitten na geheel foute beslissingen. Dat is de hoofdoorzaak.