Is een betaalde versie van McAfee de moeite waard?

Ik heb iets meer dan een jaar geleden McAfee Total Protection gekocht. Na dat jaar is mijn abonnement verlopen, maar blijkbaar stond er ergens de functie aan dat dit abonnement automatisch verlengt zou worden. Helaas is daardoor mijn abonnement met een jaar verlengt, terwijl ik eigenlijk niet tevreden ben met McAfee.

Mijn vraag is, is een betaalde versie (van welke virusscan/firewall dan ook) de moeite waard, of kan je het ook prima doen met gratis scanners als bijv. AVG?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het hangt ook van je technische kennis en voorzichtigheid / surfgedrag / mailgedrag / tijd die je in je (overige) filters/veiligheidssoftware steekt af.
Als dat niet optimaal is, dan is een betaalde versie te prefereren. Dit omdat de gratis versies uitgeklede versies zijn van volledige versies. Uitgekleed, ook in de zin dat ze minder detecteren.
Wil je saver werken, dan neem je een Mac.
Wil je nog saver werken, dan neem je Linux (bijv. Ubunutu of Xubuntu).

Evt. zou je ook nog 2 of 3 gratis versies tegelijkertijd kunnen installeren. Dan zal de boel wel trager worden, al valt dat misschien erg mee als je een SSD-schijf hebt. In enkele gevallen kunnen die virusscanners elkaar wel in de weg zitten. Maar dat geeft niks als dat blijkt: je kan ze immers altijd weer verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gaat 't om snelheid, dan moet je waarschijnlijk bij NOD32 wezen. Die heeft de belangrijkste code in assemler geschreven, i.p.v. in een hogere taal zoals de concurrenten. Assembler resulteert in een snellere werking. Een SSD-schijf ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb jarenlang virusscanners gekocht, maar gebruik nu ook al weer sinds jaren het gratis AVG. Voldoet prima. Voor mij geen virusscanners meer, waar ik voor moet betalen.
13 jaar geleden
McAfee is een zeer goede scanner, maar zo goed, dat de computer er trager van wordt zo is mijn ervaring van jaren.
Als je dit voor lief neemt heb je echt een goede scanner.
Ben zelf overgestapt naar het gratis Microsoft Security Essentials. Dit doet z'n werk goed, is Nederlandstalig,
wordt automatisch geüpdatet en is gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer Avast antivirus eens.
Deze is veel lichter en minstens zo veilig als AVG & McAfee! Ook gratis (voor particulieren), hij beveiligt je internet, je e-mail, alles wat de anderen ook doen. Wel moet je 1x per jaar je registratie verversen (even je e-mailadres intypen)

http://www.avast.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf gebruik al vele jaren AVG, en er zullen gerust meerdere vrije virusscanners te vinden zijn.
Betaalde scanners hebben in mijn ogen, veelal extra toevoegingen, die je feitelijk al in je bezit hebt, windows zelf bijvoorbeeld.
Dus je betaald wat extra`s, wat je feitelijk al hebt.
Alleen dan ligt het aan jezelf of je, doordat je dat allemaal gebundeld hebt, dit gemakkelijk vind om te gebruiken.

er zijn sommige mensen die beweren dat zulke scanners overgevoelig zijn, maar mijn motto is, als mijn gratis scanner begint te toeteren, dan neem ik het zekere voor het onzekere, en dan haal ik bepaalde dingen niet binnen.