Ik heb windows XP op de C schijf staan. Op de E staat nog een oud besturingssysteem. Hoe kan ik toch de E schijf formatteren?

Bij het formateren van de E schijf komt de melding dat mdit niet mogelijk is omdat dit een syateem schijf is met een window programma erop.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt omdat op deze schijf een wisselbestand staat, daarom kan het niet.
dit is te verwijderen onder. systeemeigenschappen>geadvanceerd>prestaties>geadvanceerd..daar kan je je weizegingen maken. na een nieuwe opstart zal dit probleem over moeten zijn.

ook even kijken of je `mijn dockumenten`niet op die E staat.

Suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de E: schijf een aparte schijf is dan staat in de bron wellicht het antwoord.
Als het een partitie is op één schijf, dan wordt het een ander verhaal.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je zou eventueel ook nog een Hiren's CD kunnen bakken en daarmee opstarten. Dan een van de vele disk utilities gebruiken om de partitie of schijf te verwijderen / schoonmaken. zie 2e bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon de partitie verwijderen en opnieuw formateren probleem weer opgelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je niet formateren of krijg je alleen een waarschuwing?
Wellicht vergis je je dan en is de partitie die je wil formatteren de bootable. Indien er program files, en windows - mappen opstaan is dit waarschijnlijk het geval. De tooltjes die door anderen voorgesteld zijn werken buiten windows om. Het formatteren zal dan prima gaan, maar ik verwacht dat je met een niet werkende windows eindigd.
Natuurlijk kun je dan opnieuw en schoon beginnen, maar vergeet dan niet eerst je belangrijke data extern op te slaan.
succes !

Denk eraan dat een drive letter niet altijd die partitie hoeft te zijn die je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat probleem ontstaat meestal omdat je opstart gedeelte nog op E staat ?
ook al heb je xp nu op die c schijf staat de boot soms nog op E en dat houdt in dat hij opstart vanaf af de E schijf en doorverwijst naar de c schijf.

het handigste is dit
start op van de xp cd en ga naar reparatie
start het programma fdisk, als dat er niet is het programma partmgr

en verwijder de hele e schijf met partitie en al
formateer hem nog niet
start nu weer op van de normale xp en je zult waarschijnlijk een fout melding krijgen dat hij niet wil opstarten ntldr ontbreekt of zoiets
start nu opnieuw op van de cd rom en kiest weer reparatie en
en type fixboot achter de prompt
(vindt hij die niet dan bootmgr)
enter
en hij zit nu een goeie boot op de c schijf omdat dat de enige schijf is die hij vindt

nu kun je dus wel opstarten op de normale manier
en vanuit windows zelf kun je de e schijf weer formateren
zie je in verkenner helemaal geen e schijf ?

dan kun je dus
via
deze computer rechtsklikken
beheren
opslag
De vrij ruimte weer als schijf aan maken en formateren

succes
capthavoc