Wat is het verschil tussen een 'layer' en een 'mask' in photoshop. Ik gebruik altijd layers voor alles. Is het echt nodig mask te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.6K

Het beste antwoord

Mij verwarde dat in het begin ook, en ik vind het moeilijk om dat begrijpbaar uit te leggen, maar ik zal een poging wagen.

Stel dat je een foto hebt van een heel aantal personen, en een van een mooie achtergrond, en je wilt een beeld creëren waarbij het lijkt alsof die personen in dat landschap staan.
Dan heb je dus 1 laag met het landschap, en 1 laag met de personen.
Dan kan je dus van die laag met de personen hun omgeving gaan verwijderen, en ook alle mensen die je er niet in wilt hebben, en dan heb je het beeld dat je wilt hebben. Maar mocht je dan achteraf erachter komen dat je eigenlijk toch 1 persoon teveel verwijderd hebt, of dat je per ongeluk een stukje uit iemands arm verwijderd hebt, dan moet je praktisch opnieuw beginnen.

Maskers kan je toepassen op lagen, en een masker zorgt dan dat een deel van die laag onzichtbaar wordt in je foto. Het deel van het masker dat zwart is, is het deel van je laag dat onzichtbaar is, het deel van het masker dat wit is, is het deel van je laag dat wel zichtbaar is. (Of andersom, dat vergeet ik altijd).
Als je met behulp van het masker hetzelfde beeld wilt creëren als net, doe je dat door niet delen van je laag te verwijderen, maar delen van je masker dat op die laag ligt wit of zwart te maken. Uiteindelijk ziet het er dan hetzelfde uit.
Maar bij deze manier is het geen probleem als je een persoon teveel verwijderd hebt, of per ongeluk een stukje arm verwijderd hebt, want dan verf je gewoon het deel van het masker dat over die persoon of arm heenvalt weer opnieuw wit of zwart.

Zo kan je dus achteraf heel makkelijk fouten herstellen en achteraf toch een andere keuze maken (in dit voorbeeld dus extra personen in beeld).
Grijs kan je overigens ook gebruiken op het masker, grijs zit tussen het wit en zwart in, half zichtbaar dus.

Is dit een beetje begrijpbaar?

Toegevoegd na 16 minuten:
De laagmaskers kan je niet alleen gebruiken voor het maken van selecties, maar ook voor dingen als het aanpassen van de kleur, helderheid, contrast ed.
In principe haal je dus alle bewerkingen die je normaal op die laag zou toepassen uit elkaar in allemaal losse maskers, zodat je elke bewerking weg kan gooien zonder al je andere bewerkingen kwijt te zijn; dus bijvoorbeeld je aanpassing van de helderheid weggooien, zonder je selectie en aanpassing van de kleur kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo geef je jezelf veel speelruimte, je zit niet vast aan wat je in het begin besluit, je kan van alles uitproberen om te kijken wat er nou het beste uitziet, zonder dat je telkens weer alles opnieuw hoeft te doen.

Andere antwoorden (1)

Layer = laag
Mask = masker

Layers zijn dus lagen die individueel van elkaar grafische elementen kunnen bevatten die je als zodanig nog los kan bewerken. Ook kun je de z-order van de lagen wijzigen; door lagen in het lagen-overzicht naar beneden te halen, breng je de grafische elementen op je canvas naar achteren. En vice versa.

Een masker is een manier om elementen te maskeren. Of liever gezegd: om maar bepaalde delen van grafische elementen in een laag (of groepen lagen) zichtbaar te laten.

Ik vermoed dat je een beetje in verwarring bent doordat Photoshop soms ook automatisch lagen met maskers aanmaakt als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de standaard geometrische vormen tool (ik weet even niet de exacte benaming) van Photoshop.

Photoshop maakt dan een laag met bijvoorbeeld een egale kleur, en maskeert de laag vervolgens door alleen een uitsnede van de geometrische vorm open te laten. Wat effectief dus resulteert in het zien van die geometrische vorm (bijvoorbeeld een cirkel, o.i.d.).

Eigenlijk maakt Photoshop hiermee een soort complexe laag aan, die veel flexibeler te bewerken is dan een normale laag met normale pixel elementen, die je waarschijnlijk zelf zou maken.

Ik heb Photoshop nu niet voor mij, maar ik meen dat je in de opties voor die tool ervoor kan kiezen om Photoshop gewoon gepixelde geometrische vormen te laten tekenen in de huidige laag, i.p.v. een nieuwe 'complexe' laag met gemaskerd element.

Hopelijk verschaft dit je iets meer helderheid.