Zijn er programmatjes die je spelling checken op 'ABN' als typt?

Sommige mensen op GV bakken er niets van! Typ en spelfouten doen de emmer overlopen. Misschien dat ik met deze vraag mensen kan helpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (7)

Het is programmaatjes en niet programmatjes.
En het is "als JE typt" en niet "als typt".

Google Chrome onderlijnd foutieve woorden. In dit geval hierboven wordt jouw woord onderlijnd.

PS: Ik gebruik dus Google Chrome
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha Owned
Antoni
14 jaar geleden
BvB, zou je 'onderlijnt', als persoonsvorm niet met een 't' moeten schrijven? 'Hij loopt', 'hij denkt', 'GC onderlijnt'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je reactie Farstar, wat ik er alleen mee wil zeggen is dat een typ fout snel gemaakt is. Het is absoluut niet mijn intentie geweest om je te kwetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk Antoni ;) zelf ik maak fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, omdat ik gebruik maak van Google Chrome en dan nog fouten maak. Ik voel me niet beter als een ander ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou in dit geval had Antoni toch geen gelijk hoor, de werkwoordcombinatie was 'wordt onderlijnd'. Onderlijnd is dan het gezegde, niet de persoonsvorm en is gewoon met een d. (ik kon het niet laten om er wat van te zeggen..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ksgrijerokmeeuidt, mooi weer buite.
Antoni
14 jaar geleden
Krullenkoppie, in een zin eerder is 'onderlijnt' de persoonsvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, de eerste keer had er "onderlijnt" moeten staan, de tweede keer inderdaad "onderlijnd".
Antoni
14 jaar geleden
Om deze reeks reacties af te ronden en geen onjuistheden te laten staan, het volgende:
In de zin: 'In dit geval hierboven wordt jouw woord onderlijnd.' is het gezegde 'wordt onderlijnd', de persoonsvorm 'wordt' en het voltooid deelwoord 'onderlijnd'. En laten we ons nu maar bezig gaan houden met leukere dingen.
op www.opentaal.org is een spell-checker te downloaden, die met Google Chrome en Firefox kan samenwerken. Ik gebruik deze veel en graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De google chrome voor apple is in ontwikkeling en ik heb me ingeschreven voor een release.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link voor verschillende talen (waaronder nederlands)
add-ons voor mozilla.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/browse/type:3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere programma's. Die zijn al genoemd in de overige antwoorden.

Die correctieprogramma's hebben wel een paar nadelen.

Ten eerste: ze corrigeren. Da's niet handig, want daar leer je niet van typen, tenzij je continu goed oplet wat jij typt en wat het programma ervan maakt. Handiger zijn programma's die niet corrigeren, maar op één of andere manier aangeven wat er fout is. Dan ben je gedwongen zelf de correcties te maken, waar je van leert, zodat je na verloop van tijd geen hulpprogramma meer nodig hebt.

Ten tweede: ze zien niet alle fouten. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen "daar word je vrolijk van" en "daar wordt je kind vrolijk van". De ene keer "word", de andere keer "wordt" - welk programma doet dit goed? Zo zijn er meer mogelijkheden waarbij een programma de fout ingaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met Internet Explorer werkt, kun je het gratis programma Ie7pro installeren, daar zit o.a. een Nederlandse spelling controle bij. Werkt ook met versie 6 en versie 8 van IE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Firefox kun je een Add-On downloaden genaamd "woordenboek" Nederlands.

Je krijgt vervolgens bij wat je typt, net als bij WORD die rode 'krungeltjes' eronder. En tevens suggesties over hoe het dan geschreven zou kunnen worden.

Deze kun je ook in het Engels downloaden voor de liefhebber.