wat zijn handige programma's om mijn laptop goed te beveiligen?

Volgend jaar ga ik een ict opleiding en ik wil mijn pc goed beveiligen tegen ongewenst gebruik of diefstal..

Wat zijn nu (het liefst gratis) goed werkend programma's hiervoor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik ga programmas leren maken

Antwoorden (3)

Tegen diefstal helpt alleen een rigoureuze fysieke beveiliging. Dat betekent: altijd goed vastketenen met een kabel, op zo'n manier dat je de kabel niet van de tafelpoot kunt krijgen door de tafelpoot op te tillen of van de tafel te schroeven. Of, wanneer je hem niet gebruikt: in een kluisje.

Tegen ongewenst gebruik moet je je laptop altijd vergrendelen (bij Windows: Windows-knop ingedrukt houden en dan op L drukken (van Lock)). Verder Bluetooth en dergelijke zoveel mogelijk uitzetten, en de hele riedel aan virusbeveiliging installeren. Ik vind AVG (gratis) en Kaspersky (betaald) de beste, maar er zijn er veel meer. Lees de reviewsites voor de huidige stand van zaken.

Qua netwerk: liefst alleen met een netwerkkabel. Wil je draadloos, dan goed beveiligen.

Tot slot kunnen je vertrouwelijke gegevens nog worden gestolen. Bijvoorbeeld wanneer je laptop toch wordt gestolen, en iemand de harde schijf leest. Veel BIOS-beveiligingen werken niet wanneer iemand de harde schijf eruit schroeft en in een andere computer zet.

Daartegen helpt TrueCrypt. Dat is een gratis programma dat je hele harde schijf versleutelt. Nadeel: je moet een wachtwoord intypen, nog voordat Windows start. Voordeel: je hele harde schijf is versleuteld, inclusief tijdelijke bestanden, wisselbestand (swapfile), enzovoort.

Je laptop wordt er een tikje trager van. Voor de meeste laptops zo rond de 5%. Dat is volgens de benchmarks; in de praktijk merk je die 5% niet. Nog een nadeel is dat je accu net wat minder lang meegaat omdat de CPU wat meer moet rekenen.
Cryofiel
13 jaar geleden
probeer predator eens:

http://zdnet.nl/downloads/117348/predator-2-2/

uitgeprobeerd en werkt echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laptop alarm is goed