Hoe kan ik dit in Excel invoeren?

Ik wil graag voor een inventarisatielijst een excel-sheet maken waar de mutatie ingevoerd kan worden.

Ik weet niet of het mogelijk is om dit in twee kolomen te zetten.

Ik wilde in de eerste kolom de voorraad zetten en in de tweede de verandering. De bedoeling is om de voorraad dan weer aan te passen en het veld met de veranderingen weer leeg te maken.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Klinkt alsof je aan de macro's moet.

Excel is natuurlijk niet de ideale manier om dit te doen. Je kan veel beter een database hebben die alle mutaties opslaat en jou een overzicht van het totaal geeft. Dit kan je in Excel ook bereiken.

In je kolommen heb je:

[artikelcode][mutatie datum][mutatietype][mutatieaantal]
A334455 | 12-07-2010 | voorraad bijgevuld | 10
A334455 | 12-07-2010 | Verkoop | -1

Je kan dan vervolgens met behulp van een pivot table de huidige stand in een duidelijk overzicht zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het een eenvoudiger oplossing lijkt om het in minder kolommen te doen, denk ik dat het juist eenvoudiger en transparanter is om hier meer kolommen te gebruiken.
Dus éen kolom voor de huidige voorraad en voor elke mutatie een extra waarde in een kolom aan de rechterkant. Eventueel de datum boven de mutatiekolommen. Mocht het een rommeltje worden dan kun je af en toe de boel opruimen. Bijv. door de eerste kolom speciaal te plakken als waarden en de mutaties te verwijderen.
Gebruik als formule sum/som(b1:zz1).
Extra voordeel, je kunt de mutaties over tijd bijhouden, misschien is dat wel interessante info?
tonijn