Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welk programma kan ik mijn HDD of SSD uitlezen?

Ik heb een paar computers en 2 laptop waarvan ik de HDD en SSD wil uitlezen om te zien hoe goed deze nog zijn. dus hoeveel uur gedraaid en of er bad sectors opzitten. Het liefst zoek ik een freeware of gratis programma

SingingCoyote13
een week geleden
crystaldiskinfo - en die staat in de windows store als app
Vaughn
een week geleden
Een programma zoals Crystaldisk info test drives niet voor bad sectors, maar DiskGenius die ook gratis is doet dat wel voor je.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende programma's waarmee je de status van je HDD of SSD kunt uitlezen. Een populaire optie is CrystalDiskInfo, een gratis tool die je kan laten zien hoeveel uur je schijf gedraaid heeft en of er bad sectors zijn.

Een andere goede keuze is HD Tune, die ook een gratis versie heeft. Deze laat je ook de gezondheid van je schijf zien en kan een scan uitvoeren op bad sectors.

Daarnaast kun je ook de ingebouwde tools van Windows gebruiken, zoals de opdrachtprompt met de commando's `chkdsk` of `wmic`. Dit kan handig zijn, maar is iets minder gebruiksvriendelijk dan de eerder genoemde programma's.

Hebben jullie andere tips of ervaringen met software om HDD's en SSD's uit te lezen? Deel ze hier!
(Lees meer...)
een week geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing