Hoe kan ik een Blu-ray kopiëren?
Ik zie verschillende dingen staan op internet om een Blu-ray te kopiëren, maar je moet toch wel een bron hebben om dat te doen? Windows kan dat niet, dus hoe in godsnaam kun je dan een Blu-ray kopiëren? Als je een dvd wilt kopiëren moet je hem toch eerst op je PC kunnen zetten om daarna te kopiëren in een of andere bestand toch? Maar een Blu-ray speelt niet op je computer want dat is Windows. Kortom, hoe kun je een Blu-ray film kopiëren zonder dat je hem eerst op de schijf van je PC zet?
eerst download je MAKEMKV, hier kan je een
gratis beta key halen, makemkv is al meer dan 10 jaar in beta overigens; https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1053 deze key wordt elke zoveel maanden vernieuwd en dus zal je dan een nieuwe moeten halen (gewoon kopieren en dan paste in Help-Registreer ->simpel. doe de bluray in de drive en in MakeMkv zal een icoontje (disc) gaan draaien wanneer dit klaar is kan je erop klikken.
dan gaat Make Mkv de schijf eerst beoordelen, dwz de kopieerbeveiliging detecteren dat kan even duren.
daarna krijg je een lijst te zien met videos die gevonden zijn om te rippen. selecteer de correcte folder aan de rechterkant van het window voor de output film die je wilt opslaan. en klik de juiste video aan;
omdat er meestal meerdere videos op een schijf staan (menu videos, trailer, making of) is meestal de grootste in GB de juiste (de hoofdfilm). probeer eerst alleen die te selecteren. de rest is meestal overbodig. en klik dan op het icoontje makemkv om de disc te rippen. dit kan wel een half tot anderhalf uur duren.
daarna heb je een bestand met meestal een vreemde naam, die je moet hernoemen naar de filmnaam. dit is dan wel de ruwe film. wil je hem comprimeren, dan zul je met handbrake, windows store geloof ik, en volledig gratis, de film moeten encoderen. een ruwweg gedumpte bluray film kan vele tientallen gigabytes groot zijn dus kijk uit dat je genoeg ruimte op de harde schijf hebt, start handbrake, selecteer 1080p-fast
en evt .mp4 of .mkv bestandsformaat. controleer dat je het 5.1 en stereo audio spoor geselecteerd hebt in het tabblad, en de ondertitelingen.
je kan audio sporen en ondertitels toevoegen, maar je moet dan wel in het nieuwe item selecteren welke ondertiteltaal of audiospor(en) je wilt behouden in de nieuwe geencodeerde film. handbrake kan idem tot anderhalf uur bezig zijn, sommige systemen zijn sneller.
Je zegt:
Ik zie verschillende dingen staan op internet om een Blu-ray te kopiëren, maar je moet toch wel een bron hebben om dat te doen? Ja je moet een BRON hebben, in deze context is dat dus de Blu-ray schijf (BRD), (of wellicht een ISO bestand/of set bestanden die je op de Blu-ray wil branden). 2
Je stelt:
Windows kan dat niet, dus hoe in godsnaam kun je dan een Blu-ray kopiëren? Dat is jouw claim. Windows is enkel een OS, als je daar de juiste brandsoftware opzet (of RIP software als de BRD beschermt is) kan je daar prima een BRD mee rippen en branden (wat dan een kopie geeft). Je moet overigens ook een BR-brander hebben in je PC of laptop. Dus een DVD brander of Blu-ray-lezer werkt niet. 3
Je stelt:
Maar een Blu-ray speelt niet op je computer want dat is Windows. Het is echt van belang dat je dit idee wegwerkt. Als je denkt dat iets niet kan wat WEL kan, dan houdt het op. Met de juiste software en hardware is Windows niet datgene wat je tegenhoudt. Of bedoel je dat het niet STANDAARD op Windows zit? Ja Windows speelt* geen BR af, maar een programma als VLC (voor windows) speelt het prima af. *Misschien is dat sinds Windows 11 al weer anders, ik heb het dan over de tijd dat ik nog met BR bezig was in Windows 7 tijd. 4
Kortom, hoe kun je een Blu-ray film kopiëren zonder dat je hem eerst op de schijf van je PC zet? Dit is het grote probleem in je vraag. Je hebt iets uitgesloten wat je niet uit moet sluiten. De vraag is dus:
A1. Heb je een Blu-ray disc BRANDER in je PC zitten?
A2. Heb je een originele BR disc en een BD-R schijf?
B. Is de Blu-ray beschermd? Maw is het een originele film of game?
C. Ben je kundig genoeg om te gaan rippen en branden? Plaatje blu-ray brander
https://hardware.info/images/news/Lite-On_eHBU212-001.jpg
de meeste films op dvd en br wel. maar sommige niet. en
wat mij ook blijkt. als ik eerst alle discs die ik bv op een bepaald moment even gekocht heb bij een kringloopwinkel, zeg een stuk of 10. ; die stapel eerst rip of dump naar ruwe .mkv films met makemkv. en daarna de map selecteer in handbrake en die stapel in de wachtrij zet, gaat het een stuk sneller dan wanneer ik handbrake alleen gebruik. het wil namelijk dat handbrake heel langzaam is als je rechtstreeks vanaf een schijf ript, maar als ik eerst de discs dump met makemkv, en daarna de stapel in de wachtrij zet in handbrake gaat het een heel stuk sneller. voor films van 90-100 minuten geldt: het duurt dus 1 1/2 uur per disc in handbrake rechtstreeks, dan heb je ook nog het probleem dat ondertitels niet altijd kloppen of wel aanwezig zijn in het doelbestand, of dat deze niet correct gesynchroniseerd worden. maar het duurt maar 15 minuten in handbrake als de disc vantevoren geript is met makemkv naar een mkv bestand. en het rippen van een disc met makemkv duurt niet langer dan 20 minuten ongeveer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.