Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk Excel-alternatief kan UDF's en cross-workbook referencing aan?

Ik gebruik vaak Excel. Daarbij ben ik sterk afhankelijk van UDF's en cross-workbook referencing.

UDF's zijn user-defined functions. Dat zijn functies die ik zelf heb geschreven in VBA (Visual Basic for Applications). Zo kan ik in cel G4 bijvoorbeeld het volgende zetten:
=MijnEigenFunctie($C:$C; D1:D8; E4)
Daarbij doet MijnEigenFunctie een heleboel complexe berekeningen, waarvan het resultaat dan in cel G4 verschijnt.

Met cross-workbook referencing bedoel ik dat ik in cel H4 iets neerzet in de trant van
='Ander bestand[blad 1]!B7
(Ik weet de syntax even niet uit mijn hoofd - wat ik bedoel is dat hij de inhoud pakt van cel B7 van werkblad 'blad 1' in het bestand 'Ander bestand.xlsx'.)
Die cross-workbook referencing moet óók werken als dat andere werkboek NIET is geopend, maar gewoon ergens op de harde schijf staat.

Wat is nu zoek is een alternatief voor Excel dat zowel UDF's als cross-workbook referencing aankan.

Bestaat zo'n alternatief?
Liefst ofwel open source, ofwel van een Europees bedrijf.

Cryofiel
9 maanden geleden
in: Software

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Een goed alternatief voor Excel waar je UDF's en cross-workbook referencing kunt gebruiken is LibreOffice Calc.

LibreOffice Calc ondersteunt weliswaar geen VBA, maar je kunt scripts schrijven in Python of Basic voor je eigen functies. Dit kan een goede oplossing zijn als je bekend bent met programmeren.

Wat cross-workbook referencing betreft, werkt LibreOffice ook met links naar andere werkboeken, maar de functionaliteit is niet altijd zo robuust als in Excel. De andere werkboeken moeten meestal wel geopend zijn om gegevens op te halen.

Een andere optie is de online tool Zoho Sheet, die enige ondersteuning biedt voor scripts, maar ook hier geldt dat de compatibiliteit met UDF's en offline werkboeken kan beperkt zijn.

Wie heeft ervaring met alternatieven voor Excel die UDF's en cross-workbook referencing aankunnen? Welke tools hebben jullie geprobeerd?
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing