Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag in excel tekst als uitkomst genereren ipv getallen bij de functie sommen.als?

Met de onderstaande formule lukt het me wel al om het bereik van kolommen uit het tabblad januari qua cijfers als uitkomst te krijgen.

Echter lukt het mij niet met tekst, Ik blijk dan aanhalingstekens te moeten gebruiken, maar weet niet hoe of en of waar deze geplaats moeten worden.

=SOMMEN.ALS(Januari!X18:X55;Januari!C18:C55;Q170)

10 maanden geleden
in: Software
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Ik begrijp de vraag niet. Wat wil je precies bereiken? Zoals Gwen aangeeft: tekst kun je niet optellen.
PeterF
10 maanden geleden
Ik wil simpelweg de weergaves van een cel met maand werkzaamheden. automatisch gekopieerd hebben naar een tabblad met weekbrieven.
Dit kan in principe al met alleen = Echter doordat de dagen in weekbrieven qua weeknummers elk jaar iets verspringen kan ik ze geen vaste (=die cel) geven. Maar wil ik ze graag koppelen aan een matchende datum. Dit lukte qua uren per dag prima, omdat dit cijfers zijn. maar ik wil graag de werkzaamheden ook automatisch gecopieerd hebben. Het is dus niet zozeer een som.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Als je tekst wilt genereren in plaats van getallen bij de functie SOMMEN.ALS in Excel, kun je dit niet rechtstreeks doen omdat SOMMEN.ALS bedoeld is om getallen op te tellen.

In plaats daarvan kun je de functie ALS gebruiken om voorwaarden te controleren en daarbij tekst te retourneren. Bijvoorbeeld:

`=ALS(SOMMEN.ALS(...criteria...)>0; "Ja"; "Nee")`

Hiermee kijk je of de som groter is dan 0. Als dat zo is, krijg je "Ja" als resultaat, anders "Nee".

Als je meerdere voorwaarden hebt en bij een specifieke waarde tekst wilt tonen, kun je ook kiezen voor geneste ALS-functies.

Wie heeft ervaring met het combineren van SOMMEN.ALS en tekst in Excel? Wat zijn jullie beste tips of trucjes?
(Lees meer...)
10 maanden geleden
PeterF
10 maanden geleden
Dit antwoord heb ik niets aan. In een blijkbaar verwijdert antwoord vond ik het puzzelstukje. Het blijkt dat de formule vert.zoeken hierin de oplossing is. Echter is de functie x.zoeken nog eenvoudiger
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing