Mijn laptop is plotseling extreem langzaam. Hoe los ik dit op?

Ik moet ook heel vaak opnieuw opstarten want anders kan ik niet verder.
Het wieltje/rondje van hetgeen ik op wil zoeken blijft ook extreem lang draaien, ook als ik al op de pagina ben.
Ik heb een ca. 3 jaar oude Asus laptop met Windows11.
Updates gaan automatisch.
Ik heb al een aantal door mij zelf gedownloade bestanden verwijderd.
Ik denk dat er meer verwijderd kan worden maar ik weet niet precies was, ben bang iets te wissen dat niet gewist moet worden.
Ik heb gisteren alle cookies verwijderd.
Ik gebruik meestal Google Chrome, soms Firefox. Beide geven problemen.

3 maanden geleden
in: Software
2.2K
LeonardN
3 maanden geleden
Wat je beschrijft is dus vooral het gebruik van webbrowser, maar gebruik je je laptop ook voor iets anders? Is dat ook zo traag? Dat bestanden/cookies e.d. wissen de boel helpt is een onjuist denkbeeld (of de C-schijf moet 99,9% volstaan). Traagheid is vaak een kwestie van geheugen dat te vol is, een CPU die overbelast wordt, of een hardeschijf die aan het falen is, of gewoon traag. Wat je even kan doen is Taakbeheer (ctrl-shift-esc) openen en dan meer opties kiezen zodat je te zien krijgt waar de laptop allemaal mee bezig is, en of de CPU bijvoorbeeld 100% draait. Daarna even aangeven of je wat ziet wat veel CPU verbruikt. Of als je disk gebruik hoog ziet staan, of geheugen tegen de 100% aanloopt.
Pieterke
3 maanden geleden
Dank voor uw reactie. Ik gebruik de laptop hoofdzakelijk voor webbrowsen, een enkele keer voor iets anders. Ik ga straks verder kijken.
crispy
3 maanden geleden
Is je laptop langzaam of is je internetverbinding langzaam?
je kan je internetsnelheid meten onder andere met de website fast.com
Pieterke
3 maanden geleden
@crispy: Bedankt voor uw reactie. De snelheid is 23 mbps. Is dat langzaam?
fremar
3 maanden geleden
https://www.pcwebplus.nl/computer-of-laptop-plotseling-heel-traag/
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: Het Geheugen is 64%, Processor 8%. De CPU is bij bijna alles 0,0, bij Google Chrome 3,5.
Nu wilde ik nog een keer bij Taakbeheer kijken maar nu krijg ik de optie Meer niet meer. Ik ga straks nog eens kijken.
Pieterke
3 maanden geleden
Bedankt @fremar.
LeonardN
3 maanden geleden
Staat het icoontje met een blauwe grafiek ergens naast je icoontjes van Chrome en Firefox. Dat is het icoontje van taakbeheer. Getallen zijn goed. Geheugen lijkt vaak veel maar dat is een Windowsdingetje. En probeer ook ondertussen even de link van Crispy https://fast.com/ Dat kan natuurlijk fluctueren naar gelang je laptop verder bij de router/modem vandaan is. Ga je naar zolder zal internet traag zijn als je router beneden in de gangkast staat.
Pieterke
3 maanden geleden
Wederom bedankt @LeonardN. ik heb al gezien dat de mbps 23 is.
LeonardN
3 maanden geleden
Ach sorry, ik zie hem nu.
Dat is bijzonder laag, maar niet onwerkbaar zou ik zeggen. Verplaats je de laptop weleens? Hoe dan ook nu is het denk ik even een kwestie van dat vertragingsmoment zien en zowel even checken op taakbeheer en https://fast.com/ of je dan weer wat ongewoons opmerkt (disk kan er ook nog een zijn).
Pieterke
3 maanden geleden
@LeonardN: De laptop staat altijd op dezelfde plaats. Ik heb inmiddels al gezien dat het aantal mbps erg fluctueert. Ik heb de laatste tijd wel vaak spelletjes gedaan, o.a. op Neurocampus. Kan dat ook effect hebben?

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk komt er een update binnen. Dat geeft altijd vertraging. Gewoon wachten en dat ding lekker laten pruttelen.
3 maanden geleden
Pieterke
3 maanden geleden
Bedankt voor uw antwoord maar ik heb er niets aan.
ronron1212
3 maanden geleden
@Pieterke een update wordt aangegeven van te voren en komt niet zo maar.
Pieterke
3 maanden geleden
@ronron1212: Dat weet ik en ik heb ook nooit problemen met updaten. Ik vond alleen het antwoord (dat eigenlijk een reactie is) niet erg helpen.