LTO 9 is officieel september 2021 geïntroduceerd.
Via Tweakers zie ik dat prijzen beginnen bij zo een 4000 euro voor een drive en tapes beginnen bij rond de 200 euro. LTO8 tapes zijn verkrijgbaar vanaf 60 euro, minder dan een derde, dus je betaalt wel om voorop te lopen. LTO-9 kan native 18 GB opslaan terwijl LTO-8 ook al 12 GB kan opslaan per tape.
LTO apparaten kunnen hun eigen generatie en een eerder beschrijven en tot twee generaties terug lezen. Je kan dus een LTO-9 apparaat aanschaffen en dit vooralsnog met LTO-8 tapes gebruiken en hierin ook LTO-7 tapes lezen.
een jaar geleden