Hoe kan ik een kringverwijzing in Excel opzoeken als deze niet wordt weergegeven?

Ik heb een nogal uitgebreide sheet in Excel gemaakt waarin ik al jaren data bij houd. Nu krijg ik al een tijd de volgende melding:
"Er kan geen formule worden berekend door Microsoft Excel. Er is een kringverwijzing aanwezig is de geopende werkmap, maar de verwijzingen van de kringen kunnen niet worden weergegeven. U kunt proberen de laatste formule die u hebt ingevoerd te bewerken of deze te verwijderen met de opdracht Ongedaan maken".
De eerste keer dat ik deze melding kreeg, kon ik niets vinden (of ongedaan maken) wat deze melding zou verklaren/verwijderen. Voor zover ik kan na gaan, lopen alle formules zoals ze zouden moeten. Hoe kan ik nu toch vinden welke cel in welke werkmap een kringverwijzing bevat?

Thecis
2 jaar geleden
in: Software
5.3K

Het beste antwoord

De kringverwijzing zou hier moeten staan: tabblad Formules, klik op de pijl naast foutcontrole, klik kringverwijzingen aan.
Klik vervolgens op de eerste cel in het submenu en de betreffende formule.
Klik daarna op de volgende (indien aanwezig) totdat de statusbalk niet langer 'kringverwijzingen' weergeeft.
(vertaald uit het Engels)
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik zie inderdaad wat je bedoelt. Echter is de regel "kringverwijzingen" inactief. Dus ik kan het niet kiezen. Dat staat natuurlijk een beetje loodrecht op de eerste melding.
SimonV
2 jaar geleden
Vandaar mijn tweede bron: “Deze detectie is echter niet waterdicht. Als nieuwe waarden de berekening anders laten verlopen, dan kan het heel goed zijn dat Excel de kringverwijzing daarna niet meer vindt. Bijvoorbeeld, als een cel binnen de kringverwijzing een ALS functie bevat, welke andere cellen in haar ‘WAAR’ argument gebruikt, dan in haar ‘ONWAAR’ argument, dan is het afhankelijk van de resultaten van het test argument of de uiteindelijke berekening als kringverwijzing wordt gezien (hier wordt deze methode bewust gebruikt).”
PerfectXL detecteert ook dit soorten kringverwijzingen. Maar dat kost geld.
Zie ook:
https://www.excelforum.com/excel-general/902906-circular-reference-greyed-out.html