Zijn goedkope versies van Windows illigaal?

Ik heb een eenmanszaak die vooral computers bouwt voor andere bedrijven, hierbij geef ik de Home versie van windows 10 altijd gratis bij, nu zag ik laatst dat je online ook licenties kon kopen voor zo goedkoop als 5 euro. Ik heb zelf al getest of ze werken, maar de vraag is of dat voor mij als bedrijf illigaal is om dat intern en voor verkoop te gebruiken. Had zelf al een beetje rondgekeken, maar zag alleen maar dat je technisch gezien de gebruikersvoorwaarde brak, maar of het echt illigaal is kon ik niet vinden. Bij voorbaat dank voor een antwoord.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Software
2.1K

Het beste antwoord

Nee, goedkope versies zijn in Europa niet illegaal. Sinds een uitspraak van het Europese hof in 2012 is dit toegestaan, tegen het zere been van Microsoft.
In de beslissing van het Gerechtshof wordt aangegeven dat er geen verschil mag worden gemaakt tussen software die op fysieke media, zoals een CD-ROM of een DVD, wordt aangeboden en programma’s die je online vanaf een website kunt downloaden.
De bevoegde rechtbanken in de Verenigde Staten volgen al jarenlang een compleet andere logica. Waardoor het nog steeds niet mogelijk is om in de Verenigde Staten van Amerika software tweedehands aan te bieden.
https://www.q-advise.com/nieuws/tweedehands-licenties-zijn-gewoon-legaal-europese-hof/

Volgens Microsoft is een OEM-licentie bedoeld voor organisaties of individuen die hun eigen computers bouwen. Er zijn bepaalde beperkingen aan verbonden (geen ondersteuning en kan niet worden overgedragen). Als bouwer mag jij dus officiële OEM-versies van Microsoft kopen. Je moet de software op de computer installeren met behulp van de OEM Preinstallation Kit.

Koop jij een goedkope versie, dan is Microsoft daar niet blij mee. Het zijn vaak:
• Productcodes die gekocht zijn in landen waar de prijs voor Windows 10 heel laag is: 'de grijze markt' licenties. Deze productcodes zijn niet voor de westerse markt bedoeld.
• Licenties voor meerdere apparaten: MAK (Multiple Activation Keys) of KMS sleutels
Dit zijn volumelicenties voor bedrijven om tientallen of honderden apparaten mee te activeren. Niet bedoeld om individueel doorverkocht te worden.
• OEM licenties (die bij specifieke hardware horen)
Alleen geldig voor een pc die door een fabrikant verkocht wordt, niet voor andere apparaten.
• Gebruikte productcodes
Tweedehands sleutels die kunnen werken. Of niet.
• Licenties voor onderwijsversies
Voor studenten en onderwijzers. Niet voor thuisgebruik.
• Gestolen licentiecodes
Dit kunnen productcodes zijn die met gestolen creditcards zijn aangeschaft (en als Microsoft het ontdekt gedeactiveerd worden) of die op een andere manier illegaal verkregen zijn (cracks).

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met de aanschaf hiervan.
SimonV
2 jaar geleden
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ik had ergens gelezen ooit dat microsoft soms windows deactiveert bij updates als er sprake is van een illegale licentie, weet niet of dat nog steeds zo is.
SimonV
2 jaar geleden
Dat kan gebeuren bij gestolen, dubbel gebruikte of cracklicenties.