Hoe moet ik formule maken met een ALS en als logische waarde een berekening?

Ik wil voor een verlofkaart een formule maken in excel.
Als de salarisschaal hoger is dan 8, dan krijgt medewerker 8 uur naar rato. Salarisschaal staat in B5 en werktijdfactor in b15. Als ik dit intyp:
Dus; =ALS(B5>8);"=SOM(8*b15)";"0"
Dan staat er bij de uitkomst =SOM*8*b15 als de salarisschaal hoger is dan 8. Maar ik wil natuurlijk de uitkomst van de som daar dan hebben staan

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Software
1.4K

Antwoorden (1)

Ik denk dat de formule die je zoekt er als volgt uitziet:
=ALS(B5>8;SOM(8*b15);0);

- De dubbele quotes heb ik verwijdert. Dit betekend namelijk dat je tekst invoert. Daarom dat de formule i.p.v. de uitkomst wordt weergeven, Excel zag het niet als een formule maar als een zin.
- Het sluitende haakje, dat bij jou na de 8 staat, heb ik aan het eind van de volledige ALS formule gezet. Dit is dus inclusief de 'WAAR' waarde en de 'ONWAAR' waarde. Dit geld ook voor de puntkomma achter het haakje.
- Het '=' teken heb ik verwijdert. Deze hoef je alleen aan het begin van de eerste formule te zetten. Hiermee vertel je Excel dat je een formule en geen tekst invoert. Dit hoe je maar eenmalig aan het begin te zetten.
Nu ik iets beter naar de formule kijk, kan je ook de SOM() weghalen. Dit is bedoeld voor als je meerdere velden bij elkaar wilt optellen. Terwijl jij vermenigvuldigd. De formule kan er dus ook zo uitzien:
=ALS(B5>8;8*b15;0);

PS Ik heb niet gekeken of de berekening zelf correct is. Heb alleen de formule voor je verbeterd.
Toegevoegd op 25 augustus 2020 09:32: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TOP!!!! Dank je wel!
vraagBraak1
3 jaar geleden
Graag gedaan! PS Heb het antwoord zojuist aangevuld en zie dat de puntkomma achter B5 is vervangen met >. Dit moet natuurlijk gewoon een puntkomma zijn :).