Als we toch geen gulden meer hebben en van heel veel mensen in euro's moeten denken,

waarom kunnen we dan nog steeds in de modernste besturingssystemen en bijvoorbeeld Office 2007 de functietoetsen "Alt+159" gebruiken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Karakters hebben meerdere betekenissen. Wij kennen de f misschien als gulden-symbool, maar wereldwijd wordt het vooral gebruikt om mathematische functies aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ctrl+Alt+5 werkt ook, hoor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ten eerste:
Ctrl-Alt-5 werkt alleen als je bepaalde toetsenbordinstellingen hebt. Anders werkt het niet. Ten tweede:
Ctrl-Alt-5 geeft (als het al werkt) het Euro-teken (Alt-0128). De vraagsteller heeft het over het gulden-teken ƒ. Je hebt leuk een antwoord gegeven, maar niet op de gestelde vraag.
ook voor het gulden-teken moest een alt code gebruikt worden, op een standaard toetsenbord staan nu eenmaal maar geen valuta tekens (meer)
Op de oude schrijfmachine had je dat nog wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alweer iemand die antwoordt zonder de vraag te hebben gelezen... De kleine uurtjes zin begonnen...
Er zijn nog veel mensen die ooit in guldens hebben betaald.

Ik heb bijvoorbeeld ƒ xyz betaald voor mijn huis. Die hypotheekakte blijft nog steeds geldig, Als ik daaraan refereer, heb ik dus ƒ nodig, of ik gebruik de ISO-code NLG.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En nog een reden: er bestaan nog veel documenten waarin ƒ wordt gebruikt. Die moeten nog steeds correct worden weergegeven. Dus Alt-159 moet blijven bestaan.
Da's logisch: die functie zit er al jaren in. Geen enkele reden om die er opeens uit te gaan slopen. Wat zou alt+159 dan opeens anders moeten worden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat de ASCII codes wereldwijd bekend zijn en daar zijn bepaalde afspraken over (noemen ze ook wel RFC). Wanneer iemand dit wil gaan aanpassen zullen dus miljoenen computers en software moeten worden aangepast.

Stel dat een bedrijf zegt voor code 159 gaan we iets anders gebruiken, dan zal dit stukje software niet op alle computers goed werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom moet de characterset worden veranderd?
En waarom zo moeilijk doen met alt+159 als NLG ook werk ;)

Veel gestelde vraag op mijn werk: hoe krijg ik een euroteken uit de printer, ik krijg steeds gekke tekentjes! Antwoord van Edo: gebruik de code EUR, die print gegarandeerd goed!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alt-0128 (vergeet de 0 niet) geeft heel makkelijk het Euroteken €
Ik heb een strookje gemaakt dat ik boven de toetsen leg met allerlei alt-codes die ik niet onthoud. Het is 2 cm breed en 30 cm lang. Ik heb er een paar afgedrukt op gekleurd papier met op de achterkant een cm-verdeling (strookje millimeter-papier) gelamineerd. (Zie hieronder mijn e-mail-adres dan stuur ik je het bestand toe.)
Enkele voorbeelden: de Zweedse å en Å en het ± en º teken.
de umlaut-tekens en de accent-aigues en -graves zijn makkelijk, als het toetsenbord daarvoor goed is ingesteld: de dubbele aanhalingstekens en dan de letter die eronder moet: "en o wordt ö " en a wordt ä en é krijg je door eerst ' en dan e aan te slaan, en ga zo maar door. De accent-grave staat linksboven onder de Esc-toets. Veel daarvan onthoud ik inmiddels wel, maar de ç en Ç (c-cedille) moet ik telkens opzoeken omdat ik die niet zo vaak gebruik.
Ook de ½ (alt-171) en ¼ (alt-172) zijn makkelijk in het gebruik.
En bedenk dat je sneltoetsen ("macro's") kunt instellen. Alleen: daar heb je niets aan als je op een vreemde computer moet werken.
Vraag het bestand van mijn strookje aan via adsl622364@12move.nl
(misbruik wordt vervolgd ;-) )