Als we toch geen gulden meer hebben en van heel veel mensen in euro's moeten denken,

waarom kunnen we dan nog steeds in de modernste besturingssystemen en bijvoorbeeld Office 2007 de functietoetsen "Alt+159" gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Karakters hebben meerdere betekenissen. Wij kennen de f misschien als gulden-symbool, maar wereldwijd wordt het vooral gebruikt om mathematische functies aan te duiden.

Bronnen:
http://www.fileformat.info/info/unicode/ch...

Ctrl+Alt+5 werkt ook, hoor.

ook voor het gulden-teken moest een alt code gebruikt worden, op een standaard toetsenbord staan nu eenmaal maar geen valuta tekens (meer) Op de oude schrijfmachine had je dat nog wel.

Er zijn nog veel mensen die ooit in guldens hebben betaald. Ik heb bijvoorbeeld ƒ xyz betaald voor mijn huis. Die hypotheekakte blijft nog steeds geldig, Als ik daaraan refereer, heb ik dus ƒ nodig, of ik gebruik de ISO-code NLG.

Da's logisch: die functie zit er al jaren in. Geen enkele reden om die er opeens uit te gaan slopen. Wat zou alt+159 dan opeens anders moeten worden?

Dat komt omdat de ASCII codes wereldwijd bekend zijn en daar zijn bepaalde afspraken over (noemen ze ook wel RFC). Wanneer iemand dit wil gaan aanpassen zullen dus miljoenen computers en software moeten worden aangepast. Stel dat een bedrijf zegt voor code 159 gaan we iets anders gebruiken, dan zal dit stukje software niet op alle computers goed werken.

Waarom moet de characterset worden veranderd? En waarom zo moeilijk doen met alt+159 als NLG ook werk ;) Veel gestelde vraag op mijn werk: hoe krijg ik een euroteken uit de printer, ik krijg steeds gekke tekentjes! Antwoord van Edo: gebruik de code EUR, die print gegarandeerd goed!

Alt-0128 (vergeet de 0 niet) geeft heel makkelijk het Euroteken € Ik heb een strookje gemaakt dat ik boven de toetsen leg met allerlei alt-codes die ik niet onthoud. Het is 2 cm breed en 30 cm lang. Ik heb er een paar afgedrukt op gekleurd papier met op de achterkant een cm-verdeling (strookje millimeter-papier) gelamineerd. (Zie hieronder mijn e-mail-adres dan stuur ik je het bestand toe.) Enkele voorbeelden: de Zweedse å en Å en het ± en º teken. de umlaut-tekens en de accent-aigues en -graves zijn makkelijk, als het toetsenbord daarvoor goed is ingesteld: de dubbele aanhalingstekens en dan de letter die eronder moet: "en o wordt ö " en a wordt ä en é krijg je door eerst ' en dan e aan te slaan, en ga zo maar door. De accent-grave staat linksboven onder de Esc-toets. Veel daarvan onthoud ik inmiddels wel, maar de ç en Ç (c-cedille) moet ik telkens opzoeken omdat ik die niet zo vaak gebruik. Ook de ½ (alt-171) en ¼ (alt-172) zijn makkelijk in het gebruik. En bedenk dat je sneltoetsen ("macro's") kunt instellen. Alleen: daar heb je niets aan als je op een vreemde computer moet werken. Vraag het bestand van mijn strookje aan via adsl622364@12move.nl (misbruik wordt vervolgd ;-) )

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100