Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je het beste je backups controleren?

Ik wil graag backups maken met het programma backup4all. Daarbij kan ik de backups controleren met CRC, maar die controleert alleen of de backup bestanden niet corrupt zijn.

Nou is mijn vraag: De backups zijn belangrijk. Volstaat een controle via CRC dan of is het beter om maandelijks een restore te draaien?

4 jaar geleden
in: Software
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Het beste kan je rarren en parren. -Je pakt een bestand of map met bestanden in met rar
-Je laat daarna extra bestanden maken via par (zeg 10-15%^meer data)
-Het par bestand kan je controleren, die controleert dan of de rars nog goed zijn
-Zijn de rar-bestanden niet goed dan wordt met het deel par-bestanden de rar-bestanden gerepareerd
Eric1993
4 jaar geleden
@LeonardN De bestanden zijn VHDX die dagelijks wijzigen. Heeft het dan zin om een VHDX container van 200 GB te backuppen en parren?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

CRC is zeer nauwkeurig. Als een enkele bit onjuist is, komt de CRC-waarde niet overeen. In principe volstaat dit.
Maandelijks een restore draaien heeft niet zoveel zin: theoretisch kan het medium waarop de backup staat het elk moment begeven… Ikzelf heb daarom backups op drie plaatsen staan: andere partitie harde schijf, USB-stick en in de cloud.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden
Eric1993
4 jaar geleden
@SimonV Ik heb mijn backups ook zelf in de cloud, harde schijf en op een andere harde schijf staan. Ik wil zekerheid en daarbij dacht ik ook aan het feit dat het mogelijk kan zijn dat het tijdens het backuppen een fout ontstaat en dat het onmogelijk is te restoren. Ben ik dat met een CRC check gedekt?
SimonV
4 jaar geleden
Ja, dan ben je zeker gedekt. Daarom wordt het programma wellicht ook gebruikt op laptops in het International Space Station.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding