Eigenlijk is er heel weinig verschil tussen de formaten +r en -r. Het verschil is technisch en is door twee verschillende groepen fabrikanten ontwikkeld. Dvd-r was er het eerst en dvd+r kwam later. Dvd-r-discs doen het bijna op alle dvd-spelers. Voor de dvd+r is dit percentage lager, doordat oude dvd-spelers ze niet kunnen afspelen.

Dvd-r (ontwikkeld door Pioneer)
Voordelen:
Percentage van het aantal dvd-spelers, die dit formaat ondersteunt ligt hoog.
Betrouwbaar en beter geschikt dan +r en +rw bij het kopiëren van harddisk naar dvd (met een dvd recorder).
Iets langere maximale opnameduur (met diverse dvd-recorders), dan met de eveneens enkellaagse dvd+r en dvd+rw.

Nadelen:
Loopt technisch achter ten opzichte van dvd+r
Iets hoger storingspercentage dan met type +r tijdens het branden op hoge snelheid.

Dvd+r (ontwikkeld door Philips, Sony en HP)
Voordelen +r:
Kortere lead-in- en lead-out-tijden.
Tracks zijn ook individueel terug naar de harddisk te kopiëren (wat met -r niet kan met de meeste recorders).

Nadelen +r en +rw:
Relatief hoog storingspercentage na verloop van tijd.
Niet zo betrouwbaar - en faalt soms - bij het (vooral snel) kopiëren van harddisk naar dvd+r(w).
Ondersteund door minder, met name oude, dvd-spelers (dit nadeel geldt wat vaker voor +rw , dan voor +r).
Maximale opnameduur 8 uur (met opnamekwaliteitsmodus "SLP"), tegen het type dvd-r 10 uur (met veel recorders).
SimonV