Hoe maak ik een invulformulier in Excel?

Ik wil graag een simpel formuliertje waarmee ik een activiteit en een naam uit een dropdown selecteer. Vervolgens moet er een getal worden ingevuld in een bestaande tabel (bijvoorbeeld 1 voor aanmelding).

De lijst is namelijk nog veel langer met meer activiteiten en namen, dus lijkt het me handig om dit met een formuliertje te doen.
Let op ik wil graag een formuliertje die automatisch een waarde in de tabel zet.
Zie screenshot voor een voorbeeld

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
5.1K

Antwoorden (1)

Ga naar menubalk GEGEVENS, klik daar op de knop GEGEVENSVALIDATIE. In het invulschermpje kies je bij 'toestaan' voor 'lijst', bij 'bron' vul je de waarden in die geselecteerd moeten worden, gescheiden door een ; of je verwijst daar naar een tabelletje in je spreadsheet met de selectiewaarden. Klik op OK en je hebt je selectielijstje. Deze kun je vervolgens naar alle cellen kopiëren.
Overigens is het niet heel logisch om selectielijstjes te maken voor regels en kolomkoppen. De ingevulde waarden zijn namelijk daar aan gerelateerd. M.a.w., als je 'activiteit 1' verandert in 'activiteit 6', slaan de waarden in je tabel nergens meer op.
Toegevoegd op 08 juli 2019 07:30: tekst
paulus811
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel. Kan ik al wel wat mee, maar is niet helemaal wat ik zoek. Ik heb een screenshot ter verduidelijking toegevoegd.
paulus811
4 jaar geleden
Aha, ik zie wat je bedoelt, maar helaas lukt dat niet zonder te programmeren in VBA. Je kunt wel de waarde 1 overnemen o.b.v. de 3 selectielijstjes met een formule, maar je wilt dat de 1 blijft staan als je de selectie aanpast. Je moet de 1 dus 'hard' in het veld plakken. Ik wil je niet onderschatten, maar VBA is best lastig als je het niet beheerst. Je moet o.b.v. de geselecteerde waarden de uitkomst in een bepaalde cel plakken en je moet controleren dat alle drie de selecties een waarde bevat.