Wat is het verschil met malwarebytes en een anti virus?

Ik vind malwarebytes erg goed, ik heb er me oude laptop met nogal wat troep erop helemaal schoon gekregen

Nu zit ik er aan te denken om die voor me huidige pc aan te schaffen, dus de betaalde versie. Maar zo te zien is malwarebytes geen anti virus.

Wat is het verschil ?
En welke anti virus heeft ook een soortgelijke malware optie die het goed schoonmaakt?

4 jaar geleden
in: Software
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
https://blog.malwarebytes.com/101/2015/09/whats-the-difference-between-antivirus-and-anti-malware/ Malware is een parapluterm, virussen vallen daar ook onder. Malwarebytes premium zou bescherming bieden tegen bijna alle vormen van malware, maar ook nog naast een "echte" virusscanner werken. Het is ook voornamelijk een semantische kwestie. Vroeger was alles een virusscanner (ook al deed het meer dan dat). En is iedereen dus bekend met de term virus. Nu zie je de term malware vaker, omdat het een betere beschrijving is (of een bredere).

Antwoorden (1)

Malware is elke software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen. Hieronder vallen ook virussen.

Malwarebytes detecteert uitstekend allerlei vormen van malware. Ook virussen.
Maar uit een recent onderzoek van Duitse AV-Test bleek dat Malwarebytes voor continue bescherming van je pc (nu nog) lager scoort dan de beste virusscanners. Maar dat betekent niet dat Malwarebytes slecht scoort.
Er bestaat nog geen virusscanner die even goed malware verwijdert als Malwarebytes.
Voorlopig kun je dus naast Malwarebytes beter nog een goede virusscanner gebruiken (bijvoorbeeld Avast, AVG, Bitdefender, Comodo, F-Secure, Kaspersky, McAfee, Norton).

Nog beter is een ‘internet security’-versie aan te schaffen die ook een goede firewall, privacy- en betalingsbescherming biedt.
SimonV