kan een PDF bestand uitvoerbare code bevatten, ik bedoel niet met .exe extensie erachter ?

ik bedoel dus een genuine .PDF bestand met alleen een (1) extensie-> de .PDF extensie.
-kan zo een bestand uitvoerbare code bevatten,. en dus mogelijk schadelijk
zijn voor een pc waarop het opgestart wordt ?
ik weet namelijk niet de layout van een PDF bestand, ofdat dit alleen maar
een opgegeven formaat is met een paar JPGs en wat tekst en fonts of dat
er meer mogelijk is zoals opstartbare code die misschien wel zelfs resident
kan blijven in het geheugen van een pc waarop de PDF is bekeken,,
en zo ja -> is een linux pc ook hiervoor vatbaar (al dan niet met Wine
geinstalleerd hierop)
Voorzover ik weet kan een PDF Hyperlinks bevatten naar internetsites,
maar dat terzijde.

4 jaar geleden
in: Software
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, je kunt Javascript of Javascript functie aan een PDF toevoegen in Adobe.
paulus811
4 jaar geleden
Een pdf(Of welke soort bestandstype dan ook) is gewoon een afgesproken standaard manier waarop een bestand is geordend. Dus als iedereen zich houd aan die standaard dan kan iedereen in de wereld pdfs maken en openen. Super handig!

Maar dat betekend ook dat als je weet op welke manier een bestand is geordend je van alles kan toevoegen aan die file zonder dat dit gelijk zichtbaar is en belangrijker nog. Zonder dat dit het bestand kapot maakt of anders laat werken. Dus Ja je kan code in een bestand kwijt dus ja ook in een pdf en dat is niet beperkt tot javascript of java. Je kunt zelfs een pdf in een pdf verstoppen.