Als je een programma kunt draaien met 32 bit en 64 bit, wat is dan het beste/snelste/... als je besturingssysteem 64 bit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

64 bit wil zeggen dat je processor 64 bits instructies kan uitvoeren.
Als je OS ook 64 bits is dan kan het vrijwel niet anders dan dat je een 64 bits processor in je computer hebt zitten.

Het voordeel van een 64 bits processor is dat de processor 64 bits "registers" heeft.
Een register is een soort van vakje waarmee een processor vervolgens zijn berekeningen kan uitvoeren. Een soort heeeel basaal geheugen dus.

In 64 bits past 2x zoveel (elke bit is een 1 of een 0) als in 32 bits. Dus een 64 bits processor kan meer tegelijk door meer informatie in de registers te proppen, of werken met grotere getallen, of met preciezere getallen (meer cijfers achter de komma). 32 processors moeten vaker trucjes uitvoeren om dezelfde mate van preciezie te bereiken, en trucjes kosten ook processortijd, en dat maakt trager.

Dus als je processor 64 bits heeft: gebruik het 64 bits besturingssysteem (OS), want dat is in feite ook software, en dus ook alle programma's in 64 bits (alle programma's die je draait zijn ook software)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

64 bits is dan uiteraard het snelste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan natuurlijk 64 bit, dat is sneller en beter, omdat je besturingssysteem ook 64 bit is.