Hoe zet ik een hoog aantal uren om in decimale getallen?

Ik moet voor mijn werk een uren per kostenplaatsoverzicht maken.In dit bestand komen uren voor van bijvoorbeeld 253 uur en 13 minuten (ik vul dan in in excel: 253:13:00, celeigenschappen zijn [u]:mm:ss). Echter als ik deze cel in de formule balk bekijk, zie ik dat hij er een datum voor heeft gezet (ik zie dan: 10-1-1900 13:13:00).

Hierdoor kan ik deze tijd niet meer om laten zetten naar decimale getallen. De uren die onder de 24 uur blijven gaan wel goed.

Weet iemand hoe ik hier wat mee kan, zodat ik ook deze grote aantallen uren en minuten makkelijk om kan zetten naar decimale getallen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
1.3K

Het beste antwoord

Dat kan met een eenvoudige formule.

Stel dat jouw grote aantal uren in cel C3 staat (ik verzin maar iets). In cel D3 zet je dan de volgende formule:

      =C3*24

Daarna selecteer je cel C3, en in de celeigenschappen (ik gebruik altijd Control-1 om daar te komen) klik je op de linker tab (Getal), en links selecteer je onder Categorie de keuze Getal. Kies daarna rechts het aantal decimalen en klik op Ok.

In jouw voorbeeld (253:13:00) zal het resultaat dan 253,22 zijn als je twee decimalen kiest.
Cryofiel
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ werkt echter niet met elke Excelversie (In ieder geval niet van Office 2000).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is gelukt!
Helemaal top, bedankt!
Cryofiel
5 jaar geleden
@SimonV, bij mijn weten werkte dit al onder Windows NT. Geen idee welke Office-versie ik daar toen bij had, maar 't zal vast ook een ouwetje zijn geweest. Je moet de waarde in de broncel dan wel als een echte datum-tijd-waarde hebben staan, niet als een vorm van tekst.