Wat zijn de BTW instellingen voor een Nederlandse webshop?

Ik heb een paar jaar geleden een webshop laten bouwen op een webshop systeem. De verkoop in Nederland gaat goed en nu wil ik ook meer in andere landen gaan verkopen, bijvoorbeeld in Duitsland. Er is daar een lager btw tarief van toepassing. Hoe kan ik dit instellen in mijn webshop en wat zijn de gevolgen voor belastingaangifte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_export_goederen_naar_eu_landen

Antwoorden (2)

De omzet moet wel erg hoog zijn om het Duitse btw tarief te gaan gebruiken. In principe reken je namelijk met de Nederlandse btw. Als je de regeling voor afstandsverkopen gebruikt, reken je wel de btw uit andere landen (in dit voorbeeld dus Duitsland). Die is verplicht vanaf een bedrag dat per land verschild (zie bron), maar kan je ook optioneel gebruiken. Zou ik niet doen, want dat levert enorm veel extra administratie op. Er moet dan periodiek een btw aangifte per land waarvoor je daarvoor kiest worden gedaan. Die aangiftes zijn niet alleen in een andere taal, er worden ook andere dingen gevraagd dan in Nederland. Dus dat wordt erg complex. Uiteraard wordt dit wel het systeem als je over de drempels voor afstandsverkopen heen komt, omdat je dan geen keuze meer hebt.

Wat je wel kan doen is inbouwen dat er geen btw wordt gerekend voor zakelijke afnemers, als die hun btw nummer ingeven. Dat nummer kan je bij VAT VIES (ook als bron toegevoegd) laten controleren op echtheid, dat kan volledig automatisch gaan. Houdt er dan wel rekening mee dat er icp aangiftes gedaan moeten worden.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de omzet in Duitsland €100.000 bereikt ben je verplicht het Duitse BTW tarief te rekenen. Tot die grens bereikt is moet je Nederlandse BTW tarief rekenen.

Veel webshop systemen bieden de mogelijkheid om de prijs van een product per domeinnaam in te stellen. Zo kun je dan de prijs van producten exclusief BTW instellen en in de Duitse webshop het Duitse BTW tarief instellen. Dit zal dan bij productprijzen worden opgeteld en in het betaal proces worden getoond.

Wordpress
BTW instellingen vind je onder:
Belasting > Belastingopties en Belasting > Standaardtarieven
Je maakt per tarief een klasse aan en die koppel je aan producten. Zie ook de optie: 'Prijzen ingevoerd met belasting'.

Magento
BTW instellingen vind je onder:
Winkels > BTW-zones en -tarieven
Je koppelt BTW tarieven aan producten.

Lightspeed
Ga naar Instellingen > Belasting.
Je maakt 'belasting overschrijving' aan per land en die koppel je aan producten.