Wie weet een gratis programma voor aanpassen afbeelding gegevens aan de hand van exif data?

Ik ben mijn foto's aan het uitzoeken. Ik heb voor het benoemen van mijn foto's altijd bulk name utility gebruikt. Echter in dit programmatje worden de gegevens gebruikt die op het eerste tabblad staat van gegevens van de afbeelding. (algemeen) terwijl onder details de juiste datum en tijd staat waarop de foto genomen is, staat dat zo niet in de informatie op "algemeen".

Op de een of andere manier maakt het niet uit welke selectie ik gebruik in bulk name utility, hij pakt niet de echte datum "genomen op" uit de details van de foto.

Nu zoek ik een mogelijkheid om te zorgen dat de datum van "genomen op" ook te zetten bij de informatie op "algemeen" "gemaakt op".

Deze verschuiving komt door het terugzetten van backup etc etc. Waardoor windows zegt deze afbeelding is gemaakt op.... terwijl de exif data nog de juiste data heeft.

Wie kan mij helpen aan geen gratis bulk tooltje die ervoor kan zorgen dat de informatie van "genomen op" overgenomen wordt naar "gemaakt op" of "gewijzigd op" zodat ik kan werken met mijn bulk name utility programma.

Een andere programma die de mogelijkheden heeft van bulk name utility (dus datum automatisch toevoegen, auto nummering, tekst achter de bestandsnaam toevoegen. Tekens verwijderen e.d.) die WEL gebruikt maakt van de gegevens op het tabblad "details" Is ook een mogelijkheid.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

6 jaar geleden
in: Software
2.7K
SimonV
6 jaar geleden
Helpt het als je bij Change File Timestamps (CTRL F4) 'Date Created' en/of 'Date Modified' verandert in 'Taken'?
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik vermoed dat IrfanView kan wat je wilt. Dan heb je geen Bulk Rename Utility meer nodig.
LeonardN
6 jaar geleden
@cryo Waar is dat vermoeden op gebaseerd? Kan je een pagina laten zien met uitleg hoe je in Irfanview de exifdata gebruikt om in batch bestanden te kunnen hernoemen?
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik heb even in de help van IrfanView gekeken. IrfanView kent de 'batch rename' waarmee je een hele map aan plaatjes-bestanden kunt hernoemen. Daarbij kun je de nieuwe naam samenstellen uit allerlei elementen, waaronder velden uit de EXIF- en de IPTC-informatie. En natuurlijk uit de huidige map en bestandsnaam. Ik zal eens kijken of ik de mogelijke informatie hier kan neerzetten.
Cryofiel
6 jaar geleden
Algemene informatie: file directory/folder (whole path)
file directory/folder (last subfolder only)
file name (with extension)
file name (without extension)
file extension
file size
file date/time
current system date/time
file directory index
page index in a multipage image
actual zoom size (for full screen/slideshow)
image width
image height
image bits per pixel
image DPI
image aspect ratio (width / height)
"correct" file extension, if possible (for files with wrong file extension)
print size, from Image->Info dialog
JPG/Webshots image comment, if available
all IPTC data
Cryofiel
6 jaar geleden
IPTC-informatie: Object Name (Document Title)
Edit Status
Priority
Category
Supplemental Category
Keywords
Release Date
Release Time
Special Instructions
Reference Service
Reference Date
Reference Number
Created Date
Created Time
Originating Program
Program Version
Object Cycle
Byline (Author)
Byline Title
City
Sublocation
Province State
Country Code
Country
Original Transmission Reference
Headline
Credit
Source
Copyright
Caption
Local Caption
Caption Writer
Cryofiel
6 jaar geleden
EXIF-informatie: ImageDescription
Make
Model
Orientation
XResolution
YResolution
ResolutionUnit
Software
DateTime (see Appendix A for additional examples)
Artist
WhitePoint
YCbCrPositioning
ReferenceBlackWhite
Copyright
ExposureTime
FNumber
ExposureProgram
ISOSpeedRatings
ExifVersion
DateTimeOriginal (see Appendix A for additional examples)
DateTimeDigitized (see Appendix A for additional examples)
ComponentsConfiguration
CompressedBitsPerPixel
ShutterSpeedValue
ApertureValue
BrightnessValue
ExposureBiasValue
MaxApertureValue
SubjectDistance
MeteringMode
LightSource
Flash
FocalLength
UserComment
SubsecTime
SubsecTimeOriginal
SubsecTimeDigitized
XP Title
XP Comment
XP Author
XP Keywords
XP Subject
FlashPixVersion
ColorSpace
ExifImageWidth
ExifImageHeight
FlashEnergy
FocalPlaneXResolution
FocalPlaneYResolution
FocalPlaneResolutionUnit
SubjectLocation
ExposureIndex
SensingMethod
FileSource
SceneType
CustomRendered
ExposureMode
WhiteBalance
DigitalZoomRatio
FocalLengthIn35mmFilm
SceneCaptureType
GainControl
Contrast
Saturation
Sharpness
DeviceSettingDescription
SubjectDistanceRange
Owner Name
Camera Serial Number
Lens Info
Lens Make
Lens Model
Lens Serial Number
GPSVersionID
GPSLatitudeRef
GPSLatitude
GPSLongitudeRef
GPSLongitude
GPSAltitudeRef
GPSAltitude
GPSTimeStamp
GPSImgDirectionRef
GPSImgDirection
GPSDateStamp
GPSLatitude and GPSLongitude values in one line
Cryofiel
6 jaar geleden
Voor Nikon-camera's: Data Version
ISO Setting
Color Mode
Image Quality
White Balance
Image Sharpening
Focus Mode
Flash Setting
Flash Mode
Digital Zoom
White Balance Adjustment
White Balance RB
Exposure Adjustment
ISO Selection
Flash Compensation
ISO 2
Serial number
Colorspace
ISO Expansion
Image Adjustment
Tone Compensation
Auxiliary Lens
Lens Type
Lens
Manual Focus Distance
Digital Zoom
Flash Used
AF Focus Position
Bracketing
Contrast Curve
Color Mode
Scene Mode
Light Type
Hue Adjustment
Saturation Adjustment
Noise Reduction
Total Pictures
Optimization
Vari Program
Editor data
Editor version
Cryofiel
6 jaar geleden
Voor Canon-camera's: Macro mode
Self timer
Quality
Flash mode
Sequence mode
Focus mode
Image size
Easy shooting mode
Digital zoom
Contrast
Saturation
Sharpness
ISO Value
Metering mode
Focus type
AF point selected
Exposure mode
Focal length
Flash activity
Flash details
Focus mode 2
White Balance
Sequence number
AF point used
Flash bias
Subject Distance
Camera Temperature
Image Type
Firmware Version
Image Number
Owner Name
File Number
Camera Serial Number
Cryofiel
6 jaar geleden
Voor Panasonic-camera's: Title
Country
Region
City
Landmark
County
Cryofiel
6 jaar geleden
Als je datums en/of tijden wilt gebruiken als onderdeel van de nieuwe bestandsnaam, heb je daar de volgende mogelijkheden voor: year, 4 numbers
year, 2 numbers (00-99)
month
day
hour
minute
second
short weekday name
full weekday name
short month name
full month name
Cryofiel
6 jaar geleden
@LeonardN, ik heb zo'n vermoeden dat ik hiermee jouw vraag heb beantwoord.     ;-) Mijn vermoeden is nu geen vermoeden meer.
Cryofiel
6 jaar geleden
O, nog even voor alle duidelijkheid: alle informatie uit mijn vorige reacties is dus bruikbaar als onderdeel van de nieuwe bestandsnaam. Je kunt een serie bestanden dus hernoemen, waarbij de nieuwe naam bijvoorbeeld luidt:
"Cryofiel"
    gevolgd door
de dag waarop de foto is genomen,
bijvoorbeeld "2018-02-27"
    gevolgd door
het tijdstip waarop de foto is genomen,
bijvoorbeeld "143418"
    gevolgd door
de gebruikte ISO-waarde
    gevolgd door
de laatste vier tekens van de oorspronkelijke naam van het bestand. Met als extra dat je van elk veld ook substrings kan gebruiken. Je kunt dus zeggen dat de naam van de maker van de foto (indien aanwezig) moet worden meegenomen, maar daarvan alleen het vierde t/m het zevende teken. Dus als de maker "Cryofiel" is, zou je dan "ofie" krijgen.
sterredag
6 jaar geleden
Bedankt beiden voor jullie reacties. Het aanpassen van de Timestamps heeft mij inderdaad geholpen. Of ik nu precies hetzelfde gedaan heb weet ik niet. Maar in ieder geval pakt nu 1 van de opties wel de juiste data informatie. Cryfiel, Ik heb idd ook gekeken naar irfanview (vroeger had deze geen batch optie vandaar niet aan gedacht) maar deze kan het inderdaad ook. Ik vind BRU alleen fijner werken omdat deze meer mogelijkheden heeft en als ik alles kan doen met 1 programma is dat wel extra fijn :) Bedankt beiden voor jullie antwoord. Ik kan nu in ieder geval doen wat ik wou doen :)

Het beste antwoord

Verander bij 'Change File Timestamps' ([CTRL] [F4]) ‘Date Created’ en ‘Date Modified’ in ‘Taken'.
SimonV
6 jaar geleden
sterredag
6 jaar geleden
Dit is de beste oplossing voor mijn probleem. Heb zelf even met de opties gepuzzeld maar kwam wel bij de juiste data voor het aanpassen van de bestandsnamen.