Bedoel je de commandpromt in Windows?

Dat is eigenlijk de manier om een OS direct iets duidelijk te maken. Zonder commandprompt geen directe input richting computer van de gebruiker.

Eigenlijk is het dezelfde manier zoals OS'en ((MS-)DOS) vroeger werkten je geeft de computer zo tekstinstructies. Nu is daar een grafische schil omheen gevouwen.
Als er geen opdrachtprompt is kan je niet direct communiceren met de computer.

En alles wat je in de grafische schil doet zal vertaald worden naar iets wat je kan vergelijken met wat je invoert in de opdrachtpromt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Opdrachtprompt
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Maar konden ze daar dan niks anders op verzinnen? Het is immers bekend dat als je in CMD codes invoert, er nogal 'rare' dingen kunnen gebeuren, o.a. hacking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het idee daarachter vind ik tenminste niet zo fijn.
LeonardN
6 jaar geleden
Wat bedoel je met rare dingen en hacking?
LeonardN
6 jaar geleden
Als gebruiker zal je toch op een manier moeten communiceren met de apparaten. Als je er goede dingen mee kan doen, kan je er vast ook slechte dingen mee doen. Dat je iemand uit kan schelden lijkt me geen reden om alle spraak te verbieden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het is immers bekend dat als je in CMD codes invoert, er nogal ‘rare’ dingen kunnen gebeuren, o.a. hacking." Je kunt de CMD(command line) aanwenden voor goed of kwaad, daarmee is het DOS venster niet berucht, het is vanuit luiheid dat de hacker in spé geen GUI om z'n tool heeft gebouwd en dat het daarom uitsluitend vanuit een DOS venster te runnen is, en niet dat de commandline je de ruimte geeft om slechte dingen te doen. Een BMW is ook niet slecht als daarmee een ramkraak is gedaan door het boeventuig.
Vroeger was er een besturingssysteem genaamd MS-DOS, dat is de voorloper van Windows. In latere versies van Windows tot en met Windows XP is er een MS-DOS modus (MS-DOS prompt), en toen was er ook bij Windows XP een CMD (Command) Prompt. Het is nodig omdat verschillende processen in Windows (vooral oudere versies van Windows) de CMD gebruiken om te functioneren.
Ook wordt het mede gebruikt door administrators of systeembeheerders om problemen op te sporen in computers of om zelf makkelijk programma's te maken maar waarschijnlijk verdwijnt het in latere versies van Windows, omdat het vaak nu nog weinig wordt gebruikt door Windows.
Kortom, het was nodig om vroegere versies van Windows te laten werken, en ook MS-DOS programma's.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar konden ze daar dan echt niks anders op verzinnen? Het is immers bekend dat als je in CMD codes invoert, er nogal ‘rare’ dingen kunnen gebeuren, o.a.  hacking. Het idee daarachter vind ik tenminste niet zo fijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vroeger was het lachen, zover ik weet kon men Windows 98 (1e editie) met wachtwoordbeveiliging zonder het wachtwoord te weten alsnog inloggen door gewoon op ESC te drukken.
Meestal word het verwijderen van bestanden e.d. ook geblokkeerd door het systeem als de rechten door de systeembeheerder op beperkt zijn ingesteld (b.v. van een school), en de CMD is eigenlijk qua codetaal nog niets vergeleken met HTML of Javascript, vandaar dat hedendaagse programma's vaak niet de CMD te gebruiken, b.v. om de titel abc aan te geven: CMD: Title abc HTML:

abc

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"om zelf makkelijk programma’s te maken maar waarschijnlijk verdwijnt het in latere versies van Windows, omdat het vaak nu nog weinig wordt gebruikt door Windows." Dat is een foutieve veronderstelling dat het weinig gebruikt wordt, het wordt heel vaak gebruikt alleen niet door de doorsnee gebruikertjes die liever gamen of facebooken, bovendien is CMD is nu zelfs verbeterd met power-shell, wat zeg nu zelf wat is er mooier aan windows dan zelf dingen scripten en hierdoor windows naar je eigen hand te zetten?
LeonardN
6 jaar geleden
Het zou een complete ramp zijn idd als de opdrachtprompt verdwijnt.