Hoe pas ik automatisch invullen bij excel aan zodat die het juiste patroon volgt?

Ik heb in het ene blad om de 5 regels een waarde staan die ik in het andere blad onder elkaar wil hebben. Alleen als ik de eerste 2 handmatig verwijs en het dan selecteer en slepen zodat het automatisch aangevuld wordt, dan kiest excel de verkeerde cel.

Voorbeeld: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fTDZh8DTslaSub5kC_caAuCvQWXc7E9GU-jfkcNVg4s/edit?usp=sharing
Blad 1 verwijst naar blad 2, als je de 2 cellen op blad 1 selecteert en sleept voor automatisch aanvullen dan volgt die een raar patroon.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
1.7K

Het beste antwoord

Je kunt dit met een combinatie van formules oplossen, zie mijn plaatje. Omdat ik de engelse versie van Excel gebruik zijn de formules in het Engels, dus je moet even uitvogelen wat de NL termen zijn.

De basis is dat je het adres indirect bepaald door het vaststellen van de regel waarop de formule staat, de tussenruimte tussen de waarden (bij jou 4, in mijn voorbeeld 3) en het aantal formules erboven bepaald via de COUNT functie. Door het aantal formules erboven te tellen en te vermenigvuldigen met de tussenruimten krijg je een formule die steeds een grotere 'stap' maakt.

Succes en vraag gerust als je er niet uitkomt, er zijn voldoende vertaalsites voor Excel formules dus dat is wel op te lossen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zit nu al 8 jaar bij GV en al 8 jaar is het uploaden van plaatjes een drama. Wanneer wordt dit nu eens opgelost en kan iemand me kort uitleggen hoe ik het plaatje met het voorbeeld op een andere manier kan delen? ik heb geen accounts op share websites en wil die ook niet aanmaken.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, op de manier die jij doet is het me niet helemaal geluk. Maar toen ik er mee bezig ging is het me op een andere manier wel gelukt. Zonder jouw antwoord was het me zeker niet gelukt!
Met indirect heb ik eerst verwezen naar blad2 en naar de juiste cel. Bij die verwijzing naar de juiste cel doe ik er dan 2 handmatig en daarna doet autowill wel het juiste patroon.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fTDZh8DTslaSub5kC_caAuCvQWXc7E9GU-jfkcNVg4s/edit#gid=0
paulus811
7 jaar geleden
Mooi, dank voor je leuke reactie Wertos!