Zijn Torrents of BitTorrents nu eigenlijk legaal of niet? (in 2017)

Dus, hier ga ik de vraag eens een keer deftig en helemaal volledig stellen: Is het downloaden van Torrents nu legaal of niet? (in 2017)

Na wat research op het internet weet de werking van torrents, nl. dat je een bestand kan downloaden via torrents, dan heb je dit in je computer zitten en wordt dat bestand geupload vanaf jouw computer naar andere computers. Dus hoe meer computers er een bestand hebben, hoe sneller er anderen dit zullen kunnen downloaden.

Dit wordt vooral gebruikt voor materiaal te downloaden dat auteursrechtelijk beschermd is (zoals films, muziek,...). Ik weet ook dat er sommige games op deze mannier geüpdatet worden, maar dit zal zowiso legaal zijn. En dat is er nog non-auteursrechtelijk materiaal, zoals kleinere docomenten, die je dan zou kunnen downloaden. Maar ik zie nog niemand een bestand uploaden en dan al zijn vrienden dat via torrents downloaden.

Die laatste 2 gevallen omvatten slechts 0.1% van het hele torrent-netwerk, dus die zijn nu te verwaarlozen.

Laten we dus zeggen dat ik een film download (via torrents uiteraard). Deze komt dan ergens op mijn computer terecht. Nu bevat mijn computer dus dit bestand en kunnen andere mensen datzelfde bestand gedeeltelijk via mijn computer downloaden. Maar het is juist illegaal om dat materiaal terug te verspreiden, dus die laatste stap. Stel nu dat ik de desbetreffende film snel op een externe harde schijf zet, of verplaats naar een andere map, is dat dan strafbaar of niet?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
1.8K

Antwoorden (1)

Torrents downloaden en de verwijzingen die in de torrent staat zijn opzich niet illegaal, echter bevat deze torrent auteursrechtelijk materiaal dan is het wel strafbaar.
Het downloaden was lange tijd niet strafbaar, maar sinds een aantal (hypocriete) organisaties zoals Brein zich er tegenaan ging bemoeien is het downloaden sinds april 2016 strafbaar geworden, echter wordt het nog steeds gedoogd want de internet politie heeft op dit moment wel wat beters te doen.

Echter baseert het p2p torrent netwerk zich op het principe dat wat je download ook weer uploadt naar andere cliënten, zo houd je namelijk het bestand in stand en gezond. En daar zit meteen ook de crux, want uploaden van auteursrechtelijk materiaal is wél strafbaar en heel éénvoudig te herleiden tot jouw IP adres.
(Echter geen probleem als je provider Bits of freedom hoog in het vaandel heeft staan)

Dus verspreid jij een torrent met een video van je moeder in de moestuin aardappels rooien dan is er niks aan de hand... Probeer je John Wick II neer te halen, tja dan bestaat er een kansje dat je een briefje in de bus krijgt van Brein.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Okee, en als je dus dat bestand direct verplaatst naar een harde schijf of andere map, dan kan die inprincipe dat bestand ook niet meer terugvinden (of wel?). Dus dan is het dan toch weer niet strafbaar? Of vergis ik mij?
gr
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee kijk, op het moment dat je het bestand binnenhaalt dan gebeurt dat in kleine fragmentjes, en juist die fragmentjes gaan ook weer bij jou de deur uit... dus zolang jij niet het bestand 100% binnen hebt dan blijft het torrentprogramma dit ook delen... Als het bestand op 'seeding' staat dan kun je 'm uit de takenlijst verwijderen en wordt deze ook niet meer met de rest van de wereld gedeeld... echter in de tijd dat je 'm aan het downloaden was werd jouw IP geadverteerd naar andere client als potentiële bron van die fragmentjes... en dat adverteren blijft nog heel lang na-ijlen... Hoewel je het bestand al dagen binnen hebt en allang niet meer deelt blijven toch nog een hoop(bij populaire) clienten aan de voordeur van je router kloppen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus VPN is aangeraden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar de Nederlandse staat op hamert is dat downloaden niet zo erg is omdat vaak niet duidelijk is uit welke bron dit komt en je werkt niet mee aan een criminele organisatie, echter als je upload dan betekent het in ieder geval dat je auteursrechtelijk materiaal op je computer hebt staan waarmee je anderen 'helpt' deze ook op de computer te krijgen. Dus het bestand in een andere map op een andere harddisk onder je bed bewaakt door een agressieve hamster blijft dus zo illegaal... je hebt immers iets waarvoor je niet de rechten hebt betaald...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeet VPN. weet je wat je moet doen, neem Wonix! Dat zijn twee VM's die samen client/server zijn en je hele verbinding door een ui heen routen... Kijk die stichting Brein vergeet een belangrijk dingetje, en dat is dat mensen zich niet in een keurslijf laten persen en dat deze scene ooit 'underground' is begonnen, en ook zo weer zal eindigen(voor zover dat nu natuurlijk al aan de gang is...) en dan is het ongrijpbaar... Met Wonix betreedt je deze wereld....start beide machines op in VirtualBox en er gaat letterlijk een wereld voor je open... :-)
BarendV
7 jaar geleden
*Whonix
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja Whonix...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ik weet niet of die verwijzing naar Whonix bij de moderators helemaal door de beugel kan... (in principe is het legaal, maar illegaal gebruik ligt op de loer..) maar wat mij betreft een plus ! Sowieso voor de rest van het antwoord !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix: Er is niks illegaals aan je ware identiteit te verhullen, ik zie daarom niet waarom je Whonix niet mag aanprijzen om volledig anoniem over het web te surfen... Een schroevendraaier kopen bij de bouwmarkt schuilt ook het gevaar van illegaal gebruik, maar toch wordt het verkocht.