Hoe kan ik een onhandige datumnotatie in tekstveld veranderen naar een datumveld in excel?

Hoe kan ik een tekstveld veranderen naar een datumveld? De datumnotatie is erg onhandig meegekomen met de export van data, namelijk:

Thursday, February 9, 2017 4:01:17 PM
Wednesday, February 8, 2017 9:29:42 AM
Friday, February 10, 2017 12:27:35 PM

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
3.5K
SimonV
7 jaar geleden
Lukt dat misschien met Kutools? https://www.extendoffice.com/documents/excel/3208-excel-convert-date-dot-slash.html
Thecis
7 jaar geleden
Je kan ook een formule maken met letter selectie.
Maar dat moet je per dag maken (dus 7 formules). Gaat het om veel datums die omgezet moeten worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat helaas om 100-en datums. Ik ga dat Kutools eens bekijken.
Thecis
7 jaar geleden
Dat is inderdaad teveel om niet te gaan automatiseren. Ken Kutools niet. Succes
SimonV
7 jaar geleden
Misschien kun je de data eerst hiermee omzetten: http://www.silisoftware.com/tools/date.php?inputdate=Wednesday%2C+February+8%2C+2017+9%3A29%3A42+AM&inputformat=text
SimonV
7 jaar geleden
Sorry, laat maar, volgens mij heb je er niets aan.
SimonV
7 jaar geleden
In Kutools kun je inderdaad jouw datumformaat omzetten in Exceldata. Zie Kutools > Content > Convert to date: https://www.extendoffice.com/documents/excel/1143-excel-convert-number-to-date.html#a1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel SimonV

Antwoorden (1)

Excel probeert de inhoud van een cel te herkennen bij het invoeren. Omdat in dit geval er een import is gedaan, is dat niet gebeurd. De inhoud van de cel is wel een datum dus je kunt het volgende trucje proberen om te kijken of Excel de inhoud alsnog herkent als datum. Daarna kun je de datumweergave via de celeigenschappen aanpassen.

- Zet in een lege cel op het werkblad een 1
- Kopieer deze cel
- Selecteer alle celen met een datum
- Klik op het pijltje onder de knop ' Plakken' en kies 'Plakken speciaal'
- Kies bij de opties voor 'Waarden' en 'Vermenigvuldigen'

Alle cellen worden nu met 1 vermenigvuldigd en door Excel opnieuw op inhoud beoordeeld. Daarij zouden ze als datum herkend moeten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit werkt inderdaad, dankjewel !