Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat software zoals Recuva data kunnen terughalen die totaal gewist werd, zoals na formatteren?

Ik heb al vaker mijn computer totaal geformateerd, alle bestanden verwijderd tot fabrieksinstellingen, ook met digitale camera's en SD kaartjes en toch kunnen gewiste bestanden vaak teruggehaald worden. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je exact aangeven hoe je de data gewist hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik vergeten. Het is al een tijdje geleden. Ik denk dat het was via alle bestanden wissen en computer terug maar de fabrieksinstellingen zetten. Met SD kaartjes in mijn fototoestel deed ik formatteren van het schijfje denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je dan dus steeds quickformat aangehouden welke Windows als eerste optie toont. Quick format overschrijft niet de bestanden. Quickformat haalt enkel de index weg. Windows denkt dan dat er niks staat want die laat alleen zien wat de index weergeeft. Recuva negeert de index en kijkt gewoon naar de rauwe data op de schijf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Er zijn twee soorten formatteren, quick format en volledig. Bij quick format wordt allen de verwijzing naar bestanden verwijderd. De data van die bestanden staat dan nog steeds op de disk. Bij een full format wordt de data overschreven met een patroon en is dan bijna niet meer te achterhalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
U schrijft onzin!
De data van een commerciele hardeschijf zonder een behoorlijke encrypty is zefs na drie keer overschrijven met huis-tuin-en-keuken-software te herlijden.
U krijgt geen -1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@NGanzenveer
https://www.lifewire.com/data-sanitization-methods-2626133 Vrij vertaald:
1 keer op de juiste manier overschrijven is voor alle recoverysoftware methodes voldoende, voor de meeste hardware methodes ook, hierover bestaat enkele onzekerheid, de meeste methodes die overheden hanteren houden daarom een 2 of 3 pass-overschrijving over. Bijvoorbeeld overschrijven met 0 dan met 1 en dan met random characters. Wat ik niet weet is wat de full format van Windows inhoudt. Ik zou een echte fileshredder/wiper gebruiken zoals aangegeven op de site. De quick format van Windows zou niet eens een format mogen heten in mijn ogen, die haalt enkel het bestandssysteem weg en laat de rauwe data ongemoeid. Als de vrager quick format van Windows heeft gebruikt is het dus idd vrij makkelijk om dit met Recuva weer toonbaar te maken. Ook als je het 3x zou toepassen aangezien deze nimmer overschrijft. Ik wil graag (samen?) een proof of concept uitvoeren met data overschrijven en bijv, Recuva. Eerst 1x en 3x overschrijven. Quick format, full format en echte goede overschrijfmethode. Maar misschien is het wel eens uitgevoerd en heb je een link die je claim onderbouwt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@NGanzenveer
Je beweert dus dat als je met bijvoorbeeld een tekstverwerker een tekst verandert en opslaat, dat je dan na teruglezen de oude versie krijgt.
Dat is dus pure onzin.
Een opslagmedium slaat iets op om het opgeslagene terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie NGanzenveer beweert net iets anders. Je hebt een hardeschijf vol met tekstbestanden. Je formatteert de hardeschijf met een bepaalde methode. Nu is het van belang wat dat formatteren inhoudt, of je, en hoe makkelijk je, de tekstbestanden weer vindbaar/leesbaar kan maken. Quick format onder Windows staat bekend als makkelijk terug te halen, net als deleten of prullenbak legen. De bestanden worden dan niet overschreven, enkel wordt de link naar het bestandssysteem gewist en heeft het OS de vrijheid om de bestanden te overschrijven. Als je een tekstbestand opent en je verandert wat en je slaat het op ten koste van het oude bestand, is het niet gezegd dat het op de exacte fysieke plek wordt opgeslagen, daarnaast is dat het hele argument niet.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing