Kan ik PAR files aanmaken om bestanden later eventueel te kunnen repareren?

Ik heb belangerijke bestanden die ik wil uploaden. De bestanden worden gecheckt door Syncback op corruptie. Toch wil ik voor de zekerheid PAR-files aanmaken mocht er toch een bestand corrupt raken.

Is het handig om in deze situatie toch par files aan te maken om later eventueel te repareren als ik de bestanden nodig heb?

7 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Als het hele belangrijke bestanden zijn kun je beter nog een backup ervan ergens anders stallen. PAR bestanden zijn vooral bedoeld in de UseNET scene waar nog weleens een posting kwijtraakte er daarmee een rar bestand miste, uit de PAR bestand kon je dan dat enkele RAR bestand weer uit 'destileren' en zo je film/software weer tot één geheel krijgen.

Nu zou je 10% PAR bestanden kunnen maken voor (toekomstige)verlies van 10% van je data, maar als meer dan 10% verloren gaat in de backup? Dan worden PAR bestanden waardeloos. Het idee is leuk(heb het immers ooit zelf aan je geopperd als validatie check) maar om de integriteit van je backup te waarborgen compleet waardeloos. Is het belangrijke data? Ja? Maak dan meerdere kopieën geografisch verspreid(!) Geen discussie...

Aantal GB die je kunt kopen is moment historisch laag en ligt ergens onder 2 eurocent per GB dus daar hoef je het echt niet voor te laten, zelfs bij TB's is het goedkoop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@RoqueTrader Het gaat inderdaad om belangerijk data waar ook zakelijke data tussen zit. Ik ga het als volgt doen: De bron bestanden staan op de NAS en op een extern harde schijf. De extern harde schijf wordt losgekoppeld zodat cryptoware geen kans heeft. Over het backuppen naar de Cloud zit ik te twijfelen hoe ik het zou doen. Een idee wat ik heb: Ik heb bij mijn opa een NAS staan met SFTP toegang en ik gebruik HiDrive in Duitsland die ik kan benaderen via FTPS. Wat ik doe is: Ik mount de SFTP/FTPS server als een harde schijf op mijn computer. Vervolgens laat ik Syncback de bestanden backuppen en daarna verifieeren dat de bestanden goed zijn overgekomen. Het nadeel is dat de bestanden opnieuw door Syncback worden gedownload, maar omdat het geautomatiseerd is, kan er opzich niks fout gaan. Het duurt alleen een paar uur langer. Dit lijkt mij toch een goede backup methode even afgezien dat het langer duurt. Mijn NAS is een simpel dingetje, dus ik kan er verder niet veel mee dan bestanden up en downloaden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@eric: Het maakt niet uit hoe je doet... Ik persoonlijk denk dat je er liever over praat... Ik heb nog nooit iemand ontmoet die over zo'n simpele kwestie zo lang zit te dubben... DOE het gewoon en doe het GOED!!! Je hebt door de maanden heen vrij veel (goeie) handvatten gekregen om dit te realiseren.. Doe het gewoon, en stop met praten erover, je valt in herhalingen.
NAS is vaak een mini Linux kernel met SSH/FTP toegang, en met BusyBox voor Linux kun je heel ver komen op de commandline.