hoe verklein je een disk partitie?

ik heb een image voor Raspberry met Basic programmeertaal
deze was oorspronkelijk 4GB groot, maar staat op een 8GB SD-kaartje
de image past niet op mijn 8GB kaartje, wel op een 16 GB kaartje
ik wil deze image verkleinen met Diskpart
dat gaat prima tot dat ik de daadwerkelijke verklein opdracht (shrink) geef.

Ik krijg de melding:
Virtual disk service error:
Kan het volume niet verkleinen omdat dit niet wordt ondersteund door het bestandssysteem.

da's duidelijk, het werkt niet, maar HOE krijg ik toch mijn zin?
nu moet ik op mijn PC 16 GB reserveren voor iets dat nog geen 4GB groot is.

groeten, Dré Jansen

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb dat 4GB en het 8GB kaartje niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het hangt er idd van af wat voor bestandssysteem je hebt. Op een Raspberry Pi is dat ws ext3 of ext4. Google eens op "shrink partition linux", dan vind je een flink aantal links. Je moet eerst het bestandssysteem verkleinen, dan de partitie.
Als je een ander bestandssysteem (file system) hebt, weet ik het niet. Het is zelfs denkbaar dat het dan helemaal niet kan. Maarre..

Het is iig verstandig, een backup te maken van het te verkleinen bestandssysteem, ongeacht het type. En dan kun je natuurlijk ook gewoon een nieuw bestandssysteem van de juiste grootte aanmaken en dan de backup daarnaar restoren...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het nog een image is(pre installatie) dan is het nog geen filesysteem(ISO9660) waarmee je uit de voeten kunt... Dan kan je het dus NIET met de gebruikelijke partitietools verkleinen. Je moet uitwijken naar imgburner o.i.d. om bestanden uit die image te halen waardoor het geheel past op een 4GB SD kaartje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tsja, één antwoord, dan kan dan niet anders dan het beste antwoord zijn. ondertussen is de partitie nog niet verkleind, maar wat niet is, kan nog komen. in ieder geval bedankt voor je moeite.
groeten, Dré