Waarom staan er zoveel chrome.exe processen in mijn Windows Taakbeheer?

Zie foto. Ik heb het idee dat ze mijn laptop heel traag maken.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
18.6K

Antwoorden (1)

Chrome is superstabiel omdat – in tegenstelling tot andere browsers – elk tabblad en iedere extensie een apart proces is. Gaat er iets mis bij het laden van één van de sites die je bezoekt, dan zal ook alleen dat ene tabblad crashen. Verwarrend is het wel, want als je Shift+Ctrl+Esc indrukt om Windows Taakbeheer te openen, zal je inderdaad zien dat het proces Chrome.exe al snel tientallen keren in de lijst voorkomt. Het is op die manier ook niet te achterhalen welke van de tabbladen verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld een zware belasting van de cpu.

Daar kom je wél achter wanneer je in Chrome de toetsencombinatie Shift+Esc gebruikt. Je krijgt dan Taakbeheer van Chrome te zien en daar kan je zien welke tabbladen de computer zwaar belasten, veel bandbreedte opslokken of welke extensies bijvoorbeeld veel geheugen gebruiken. Het is ook mogelijk om bepaalde processen direct af te sluiten.
SimonV