Moet je pc of notebook per sé aanstaan om de updates van Microsoft automatisch binnen te krijgen?

Mijn pc met Windows 7 stond verleden dinsdag aan dus kreeg ik een lawine van updates van Microsoft. Maar mijn notebook met Windows 10 stond uit en misschien was de stroom ook op. De notebook heb ik donderdag pas gestart en aan de stroom aangesloten. Ik heb daar geen mededeling gezien dat hij moest updaten. Betekent dat dat het niet gebeurd is? En als niet, gaat hij dat dan nog wel een keer doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt ook handmatig laten zoeken of er update is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Windows 10 en Windows 7 krijgen totaal onafhankelijk van elkaar totaal andere updates.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan wel wezen MrTomaat maar de update was zowel voor Edge als voor Chrome en nog een paar andere onderdelen van Microsoft. Als je Windows gebruikt kan je die enorme update toch niet ontgaan zijn, tenzij je zit te slapen achter je pc, laptop of notebook natuurlijk. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Edge is er alleen op W10
2. Chrome is niet van Microsoft (maar van Google)
3. Andere onderdelen: De IE-versie van W10 is standaard een andere IE-versie dan op W7, zo geldt dat voor meer MS-onderdelen. Daarnaast kan men ook bepalen dat men even wacht om de updates voor W7-machines uit te stellen zodat W10 gebruikers het eerst bediend kunnen worden. (of andersom) Maar dan nog Windows XP krijgt helemaal geen updates meer, dus ik zie het hele punt niet wat je probeert te maken. Als het nou ging om 2 identieke PC met beide W10 (of beide W7) dan was het wat anders. Maar dan nog kan het zo zijn als Ozewieze uitlegt niet elke PC met een besturingssysteem wordt gelijktijdig geüpdate (de updates zou je wel handmatig kunnen starten, dus als bij de ene W7 de update nog niet automatisch door MS wordt gestart zou je dat zelf kunnen forceren). https://support.microsoft.com/en-us/kb/894199 Doe even ctr-f en windows 10. Nu zie je dat W10 veel minder of soms geen updates heeft op dezelfde datum.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als je nou gewoon zelf de updates probeert te forceren dan kom je er vanzelf achter of er nog wat updates klaar staan. Windowsknop indrukken en updates intikken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat Sorry, ik verwarde IE met Chrome. Maar jij verwart Windows 7 en 10 met XP. ;) Ik had het helemaal; niet over XP, of wel soms? Nogmaals: Ik wilde dinsdag jl mijn pc met Windows 7 afsluiten en kreeg toen een ellenlange update. Een paar dagen later zag ik dit in de nieuwsbrief van Seniorweb op internet. https://www.seniorweb.nl/nieuws/belangrijke-
updates-windows-ie-edge-en-office?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_content=nieuws&utm_campaign=nieuwsbrief6-2016 Kijk daarvoor zelf maar op Seniorweb. Omdat ik ook een notebook met Windows 10 heb, een vervelend ding, haalde ik die tevoorschijn. Die was sinds november niet meer aan geweest. Heb er toen niet op gelet of hij nog stroom had. De volgende dag zag ik dat de stroom op was en heb hem aangesloten. Maar geen bericht van updates op dat ding gekregen dus na stroom "tanken" weer uitgezet. Ik gebruik hem namelijk nooit maar hij moet wel up-to-date blijven voor het geval dat ik hem nodig heb..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik geef XP als extra voorbeeld om een punt te maken. Stel dat je nu ook een XP machine hebt. Verwacht je dan nog dat die een update krijgt als 7 en/of 10 een update krijgen? Als je een laptop even aanzet, zal deze niet altijd gelijk aan het updaten slaan. Dat ligt (zoals ook op link staat) aan de settings. Als je de laptop om 14:00 laat controleren en hem 13:00 al weer uitzet dan date deze niet up. Laat hem eens een dag aanstaan. Of forceer gewoon de updates. Zoals je link beschrijft:
Windows 10
Klik op Starten.
Klik op Instellingen.
Klik op Bijwerken en beveiliging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar eigenlijk is je vraag dus anders. Ik heb op website X gelezen dat er sinds datum Y een update klaar staat voor mijn OS. De laptop met dat OS ging niet direct updaten, hoe kan dat? Antwoord: Meer tijd geven, anders zelf forceren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraag nu gaat uit van een onjuiste veronderstelling. Dat duurt altijd een reactie of wat omdat idee eruit te werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat Ik zag met eigen ogen op mijn pc met Windows 7 dat hij automatisch ging updaten. Twee dagen later zag ik dat bericht op Seniorweb en realiseerde me dat dat notebook met Windows 10 ook moest updaten of al automatisch geupdated had zo dat ook kon als hij niet aan stond. Toen stelde ik mijn vraag. WDHGBS heeft geantwoord dat hij voor een update aan moet staan. Ik heb hem de hele avond gebruikt nadat ik een etmaal lang (wel een beetje lang maar ik was hem vergeten) stroom had geladen maar er is geen melding van een update gekomen dus vraag ik me af of die gemaakt is. Ozewiezewoze heeft uitgelegd dat de updates niet allemaal tegelijk in een klap verstuurd worden. Ik zal dus geforceerd gaan kijken of hij het nou gedaan heeft of niet. Bedankt voor je uitleg hoe dat moet. En om te antwoorden op je vraag over XP: er is hier in huis ook een pc met XP. Mijn man gebruikt die om zijn krant te lezen; niets anders. Ik weet heel goed dat daar op geen enkele manier beveiligings- of andere updates meer komen. Zelfs voor Chrome houden die op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ofwel een update van de ene Windowsversie geeft geen garantie op de update van een andere versie. Wat wel een garantie geeft is idd een melding op een site als seniorenweb. Lees nu nogmaals je vraag door en dan snap je waarom wij je met alle macht dat proberen uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat heb ik om 17.19 uur al bij Ozewiezewoze begrepen MrTomaat. Dat is bijna 4 uur geleden.

Antwoorden (3)

Elk besturingssysteem krijgt hele andere updates. Daar komt het waarschijnlijk door.

Toegevoegd na 38 seconden:
En een pc moet aanstaan om te updaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een onderdeel van de startprocedure van een Windows-computer (en ook van de meeste andere moderne operatingsystems) is om aktief te gaan kijken of er in de "uit-periode" een update gemist is.

Is dat het geval dan wordt die update alsnog opgehaald.

Het is dus NIET zo dat uw computer constant aan moet staan om maar geen update te missen. Wel is het natuurlijk zo dat het downloaden en installeren natuurlijk alleen kan gebeuren als de computer aan staat.

Dat de ene PC een update krijgt en de andere (nog) niet is ook heel verklaarbaar.

Op de eerste plaats krijgen verschillende window-versies natuurlijk ook verschillende updates. Ook de standaardtijden kunnen verschillen.

Maar ook 2 PC's met exact dezelfde windowsversie kunnen verschillen. On overbelasting van de servers te voorkomen is er een maximum in het aantal computers wat Microsoft op een bepaald tijdstip tegelijk van updates voorziet. Wanneer de servers vol belast zijn worden de volgende aanvragers even in de wacht gezet. De ene PC kan dus al druk aan het downloaden en updaten zijn terwijl de andere nog in de wachtrij staat.

Soms kan dat zelfs betekenen dat deze inmiddels weer uitgezet zijn voordat 'ie de kans heeft gehad de update te downloaden. In dat geval gaat het hele spelletje weer opnieuw spelen bij de volgende keer dat de computer aan wordt gezet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel Ozewiezewoze. Dit is erg informatief en nuttig om te weten.
Ja, en ook langer dan even aan en uit. Soms staan de instellingen op een bepaald tijdstip en als niet dan nog is het niet zo dat er altijd gelijk een check wordt gedaan bij het opstarten.

Zelf de updates forceren is ook een mogelijkheid, dan heb je alles zelf in handen:

De link geeft deels aan waar je dat kan doen.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-10/getstarted-choose-how-updates-are-installed

Selecteer de Startknop Afbeelding van de Startknop, selecteer Instellingen  > Bijwerken en beveiliging > Windows Bijwerken en vervolgens (LET OP anders dan de link) "Zoeken naar updates"