In hoeverre is het gebruik van tor strafbaar?

Het gebruik van tor browser (onion project) legaal. En als het wordt gebruikt voor wapenhandel, drugs ect. is het illegaal. Maar waar ligt de grens? is het surfen naar onion links al illegaal, of pas bij het bestellen van iets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
TOR gebruiken op zich is niet strafbaar. Naar een specifieke site navigeren is niet strafbaar. Enige wat strafbaar kan zijn is het downloaden van specifiek materiaal. Denk aan video of fotomateriaal van kinderporno. Probleem is dat als er een site is met fotomateriaal dit al direct wordt geüploadt naar jouw PC als je de site bezoekt. Zoals mijn avatar nu ook wordt geüploadt naar jouw PC. Hoe het zit met een bestelling plaatsen is wat lastiger. Als het naar jou opgestuurd wordt is het iig wel strafbaar als het item strafbaar is. Overigens staat dat los van TOR of het deepweb. Als jij per ongeluk op een site zou komen met kinderporno waar de afbeeldingen worden afgebeeld en dus gedownloadt worden ben je in principe ook al strafbaar. (wel gekeken zal worden of het incidenteel is of dat je site na site bezoekt).

Antwoorden (1)

Het gebruiken van het tor netwerk/tor browser is compleet legaal. Zolang je niet op websites met illegale content gaat zitten zoals wapenhandel, kinderporno, hackers for hire en ga zo maar door. Van de andere kant, het is na je bezoek aan zo'n website ook niet meer terug te vinden dat je deze bezocht hebt (behalve met een bookmark).

Toegevoegd na 1 minuut:
Note: dit is zo in Nederland, in andere landen kunnen er andere regels gelden!