Als ik een video van movie maker aan het opslaan ben, dan wordt mijn laptop ineens erg traag en reageert niet meer goed. Weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (3)

Omdat een video converteren enorm veel processor kracht kost. Dat is dus normaal en binnen alle verwachting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel!!!
Dat komt omdat Videomaker (het programma) tijdens het opslaan van je video deze ook naar een leesbaar formaat moet omzetten, zodat het videobestand dan leesbaar is voor bijv. een videoplayer. Men noemt dat 'Renderen'.

Tijdens die bewerking worden stukjes video (en geluid) in het geheugen gezet, bewerkt door de processor en doorgezet naar een ander deel van het geheugen, geverifieerd en daarna op de harde schijf gezet in uiteindelijk een kant en klaar bestand.

Dat kost eigenlijk de gehele capaciteit van je laptop (geheugen en processor) om die taak goed uit te voeren.
En als je een redelijk kleine processor hebt en wat minder geheugen dan kan de laptop zelfs vastlopen op zo'n taak.

Dat schijnt dan in jouw geval dan niet zo te zijn, dus de processor is krachtig genoeg en er is ook voldoende beschikbaar geheugen.
Maar laat iig de laptop met rust als hij zulke videobewerkingen aan het uitvoeren is en probeer geen andere taken ernaast te doen want dan kun je om moeilijkheden vragen. Eenmaal vastgelopen is meestal ook de bewerkte video verder onbruikbaar.

Pas als de laptop helemaal klaar is met de videotaak, kun je 'm weer voor andere zaken gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super bedankt voor deze informatie!
Dat komt omdat het "renderen" van de film veel werkgeheugen vraagt van je computer. Zeker als je bijvoorbeeld kleurcorrecties of effecten hebt toegevoegd. Je computer moet dan voor elk beeldje gaan rekenen... In het taakbeheer zul je ook zien dat je RAM geheugen erg zwaar belast wordt tijdens het renderen.
Het is logisch als je je RAM geheugen (werk geheugen) voor bijna 100% belast dat de andere programma's langzamer gaan werken, die hebben namelijk ook een gedeelte van het ram geheugen nodig.
Is er een oplossing? Ja en nee. Meer RAM geheugen in je laptop (dit is lastig bij laptops).
Betere optie is om je laptop niet belasten met andere programmas tijdens het renderen. Dus alle programmas helemaal afsluiten tijdens het renderen, en tijdens het renderen je computer met rust laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is eerder processor dan RAM. RAM invoeren is juist geen probleem bij de meeste laptops.