Is er een manier om met windows mappen te kopiëren maar bepaalde bestanden uit te sluiten?

Stel ik heb 100 mappen met elk 4 bestanden. Deze wil ik kopiëren naar een externe hardeschijf, maar 1 van die 4 bestanden van elke map uitsluiten. Is hier een simpele oplossing voor ?

Toegevoegd na 1 minuut:
De bestanden die ik wil uitsluiten hebben wel allemaal dezelfde extensie. Dus nogmaals, ik wil de mappen kopiëren maar alle .jpg-bestanden uitsluiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet je per se de jpg's in de mappen behouden? Of mogen ze ook sneuvelen/of te samen in een andere map belanden?

Het beste antwoord

Dit kunt u oplossen met een simpele commando in Opdrachtprompt (MS-DOS)

XCOPY [bron] [doel] /T /E

[bron] bijv: C:\MAPPEN
[doel] bijv: C:\

Toegevoegd na 14 uur:
Om bepaalde Extensies uit te sluiten dient u een text file aan te maken in notepad. In de eerste regel typt u : " .jpg " (Zonder aanhalingstekens)
daarna slaat u het op als bijvoorbeeld: excludelist.txt

Vervolgens gebruikt u het zelfde commando als hierboven alleen geeft u de volgende parameters mee : /EXCLUDE:c:\excludelist.txt

Dit zal de truc moeten doen binnen Windows zelf!

Met vriendelijke groet,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het anders aanpakken met bijna dezelfde uitkomst.

-Zorg dat alle mappen waar de JPG's inzitten in een hoofmap zitten
-Doe een zoekfuntie *.jpg op de hoofdmap
-selecteer en verwijder (of als je ze wil bewaren knip) alle jpg's
(-maak een nieuwe map en plak daar alle jpg's)

Als je per se de jpg over wil houden in hun respectievelijk map werkt dit NIET.

Toegevoegd na 38 seconden:
Daarna kan je natuurlijk de mappen kopiëren en zijn de JPG's al weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je dit wel wil kan ik je een nog langere uitleg geven hoe het dan moet. (dubbelen van de originele mappen, in de ene map jpg's verwijderen, in de andere map alle andere extensies.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op m'n computer wil ik alle jpg's wel in de goede mappen bewaren, dus dat wordt dan alsnog veel werk om alles weer terug te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou inderdaad alles kunnen kopiëren en daarna op m'n externe hardeschijf alle jpg's kunnen verwijderen. Maar hier is dus geen programmaatje voor of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht de methode van chevo, maar het is me nog niet duidelijk wat hij exact bedoelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou inderdaad alles kunnen kopiëren en daarna op m’n externe hardeschijf alle jpg’s kunnen verwijderen. Dat is echt zo gebeurt. Zoals ik zei gewoon even de JPG zoeken door alle mappen te doorzoeken in 1x. Kwestie van een halve minuut werk. Ik stel dus niet voor handmatig te zoeken door alle mappen te bladeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snap je dat als alle mappen in een hoofdmap staan en je dan op .jpg zoekt je binnen tellen een lijst krijgt van alle JPG in die submappen? En dat je ze dan in een slag kan veriwjderen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat snap ik inderdaad. Dat is een optie. Maar als het bestanden van 500mb betreffen in plaats van jpgs, is dit wel wat omslachtig.
Doe het met het programma TotalCommander (zie link).
1) Kopieer alle bestanden naar de harde schijf
2)Zoek alle bestanden die je niet wilde kopiëren op met Alt-F7 (vink zoeken in subdirectories aan)
3)Klik onderin de lijst "Naar bestandenlijst" aan
4)Selecteer alle bestanden (CTRL-A) en verwijder ze met Shift-F8
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het voordeel boven dit in Windows zelf doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat Omdat Windows geen overzicht van bestanden en mappen ken met TWEE vensters. Knippen, slepen en plakken in Windows is een duistere, ondoorzichtige bezigheid; ik zie het liever in twee vensters voor mijn ogen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan makkelijker in Total Commander: In de kopieer-dialoog staat standaard aan dat je alle bestandstypen kopieert (*.*). In het vak waar je dit kunt beperken op bestandstype kun je ook bestandstypen uitsluiten. Vul in '*.* | *.jpg'. Hiermee geef je aan 'alle bestanden behalve jpg's'. http://www.ghisler.com/efaqfile.htm @MrTomaat; De methode van WasMaes is niet speciaal makkelijker in Total Commander. TC biedt echter veel meer en uitgebreidere mogelijkheden voor bestandsbeheer dan de Windows Verkenner. Het gevraagde kan nl. ook direct in TC en hoeft niet via de omweg die in het antwoord van WasMaes staat. Daarnaast is TC veel sneller en makkelijker met sneltoetsen te bedienen en biedt deze standaard nog veel meer functionaliteit. die bovendien ook nog eens is uit te breiden door allerlei plugins. Overigens is de gevonden oplossing via XCOPY in een cmd-venster met de /EXCLUDE optie ook leuk, hoewel de gebruiker van tegenwoordig daar waarschijnlijk maar moeizaam mee overweg kan.