Wat is het verschil tussen kennismanagement en business intelligence?

Wat is het verschil in toepassing/context? Wat is het veschil in functionaliteiten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Kennismanagement is zoals de naam aangeeft, vooral gericht op het beheren van de kennis in een organisatie. Dit kan gaan over processen, producten etc.

Business Intelligence is gericht op het analyseren. Wanneer er aan goed kennismanagement gedaan wordt kan een BI afdeling daar een analyse van maken. Maar BI maakt ook analyses van verkopen etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kennismanagement en Business Intelligence hebben veel overeen komsten maar zijn het makkelijkst uitelkaar te houden met de volgende eigenschappen.

Kennismanagement is meer een beheersingsproces waar in tegenstelling Business Intelligence meer wordt gebruikt voor analyse en verwachtingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meer praktisch: Met kennmismanagement zorg je ervoor dat de kennis die je in een bedrijf hebt, gewaarborgd is, ook al zijn collega's ziek etc. Dat zijn dus procesbeschrijvingen bijvoorbeeld. Een mooi voorbeeld van Business Intelligence zijn bijvoorbeeld draaitabellen in Excel. Van een grote hoop data, de meest relevante gegevens laten zien. Of zelfs de eindgebruiker de mogelijkheid geven hierin te gaan zoeken, zonder dat zij de technische kennis hebben.