Kan ik de bootpartitie van fabrikant verwijderen?

In schijfbeheer zie ik dat er een partitie is die gebruikt is voor Recovery van de fabrikant. Kan ik die partitie verwijderen en gewoon Windows installeren vanaf een CD?

8 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ja, in principe kan dat maar er is een maar.....

De recoverypartitie bevat niet alleen een isobestand van het besturingssysteem, maar ook alle benodigde drivers van de aanwezige hardware zoals die van het moederbord, de geluidskaart, beeldschermadapter, ethernetkaart enz.
Zonder deze drivers gaan een aantal belangrijke zaken niet (meer) werken.

Bij een hersteloperatie (Recovery) van een beschadigd geraakt systeem zal de computer gaan herstarten vanaf de Recovery partitie en een compleet nieuwe (verse) installatie gaan doen alsof de computer voor het eerst gebruikt wordt. De bestaande C: partitie wordt daarbij eerst geformatteerd en daarna worden achtereenvolgens het besturingssysteem en daarna de drivers geïnstalleerd van de onderdelen die in de computer zitten. Zo heb je dan weer een schone en werkende computer.

Het is dus zaak om precies te weten welke hardwareonderdelen er in je computer zitten en welke drivers daarbij horen. Dus merk en type moederbord, systeem geluidsvoorziening, beeldschermadapter enz. Deze drivers moet je dan wel op een aparte installatie CD voorhanden hebben anders heb je een probleem.

Verzamel dus eerst alle benodigde driverbestanden en brandt die eerst op een installatie CD. Daarna kun je de Recoverypartitie gewoon verwijderen en de ruimte als gewone opslag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, geen enkel probleem om hem te verwijderen. Zorg wel dat je dan zelf een opstart medium maakt en een schijf hebt van jouw versie van Windows
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al het goeds is heeft je recovery partitie inderdaad veel software ernaast meestal niet echt belangrijke software
maar toch wellicht zit er iets als office op of zo.

als het goed is heetf je pc ook de optie om de hele recovery op DVD te branden

in fiete is dat een aanmaak van de recovery partitie en een werkende windows
het is wel goed om deze fabrieks dvd set te branden
voordat je die recovery partitie verwijderd.
dan zit je altijd goed.
capthavoc