Waarom adviseert de maker van Freenas om het op een USB-stick te installeren?

Waarom zou ik Freenas op een stick installeren als ik er toch een harddisk in heb zitten die niet wordt gebruikt?
Ik heb een extra grote harddisk in m'n Pc geschroefd voor data, dus er zit er nu ook eentje in (80GB) die niet gebruikt wordt.
Draait Freenas sneller of stabieler van een stick dan van een harddisk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het starten van USB kan verschillende voordelen hebben. Het kan bijvoorbeeld, afhangende van de snelheid van je USB stick en of je USB 1, 2, 3 gebruikt, en de snelheid van je harddisk, sneller zijn dan opstarten van je harddisk. Buiten dat kan het ook veiliger zijn ivm virussen, defecte hardware etc. Als je pc kapot gaat, dan kan je niets meer, als je van je usb op start, trek je je harddisk eruit, stop je je usb in een andere pc, harddisk erbij en je kan weer verder. Het is ook nog eens zo dat als je de usb stick eruit trekt niet iedereen direct bij je data kan. Het mooie vind ik zelf, als je usb 3 hebt, en je start zelfs bijvoorbeeld je windows er vanaf, dan blijft je pc zo'n beetje schoon, heb je een reserve usb stick, dan kan je altijd verder gaan als er iets mis gaat met je OS. Het ligt er maar net aan wat handig is voor jou of je er voordeel uit halt of niet.

Lang geleden met FreeNAS gewerkt dus ik weet het niet zeker, maar volgensmij kan de harddisk waarop FreeNAS is geïnstalleerd niet gebruikt worden om bestanden op te slaan, daarom wordt er aangeraden om het op usb-stick te installeren, zodat er zoveel mogelijk harde schijf ruimte overblijft om bestanden op te zetten. In jou geval maakt dat weinig verschil omdat je al een harddisk hebt van 80 GB en daarop FreeNAS hebt geïnstalleerd. Maar stel dat je 2 schijven hebt van 1 TB, dan is het zonde om die hele 1 TB te gebruiken voor het besturingssysteem.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100