Kan je ergens online software testen en daar geld mee verdienen?

Dus door commentaar te geven op de interface, op 't vinden van fouten, etc. En dan niet 2 euro per uur, maar minstens 20.
Of bestaat zoiets niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het 'beroep' betatester bestaat min of meer wel, ook wel online, maar niet zozeer als zelfstandig vak. Het is vaak een functie/taak binnen het softwarebedrijf zelf, en wordt gedaan door mensen die overigens andere werkzaamheden hebben.

Games worden nog wel eens getest door vrijwilligers, maar de naam zegt het al : daar verdien je geen dikke boterham mee. Je mag alleen het spel veel eerder spelen, en dat is voor veel jongens (meestal zijn het jongens) al een beloning op zich.

Als je dus echt betatester wilt worden (of in elk geval een deel van je tijd) zul je eerst je beroep moeten zoeken ergens in de software-development. Het is namelijk ook voor een betatester best wel een pre een beetje te weten wat er technisch mogelijk is en wat niet. Constructieve bijdragen op fouten en mogelijke verbeteringen hebben ze iets aan, ongebreidelde input van wat er allemaal net niet klopt en wellicht beter zou kunnen schiet niet op ; er moet namelijk een hoop geld verdiend worden in die sector. Dan zit je eigenlijk nog voor de ontwikkel-kant te brainstormen.

Mocht je al een fulltime baan als betatester kunnen vinden, dan zal het salaris ook zeker niet in die orde van grootte liggen. Hooguit minimum. Programmeurs verdienen een stuk meer, want die maken tenslotte ook echt wat. Betatesten is voornamelijk commentaar leveren en bugs opsporen, waarna het echte werk nog moet beginnen.

En googel maar eens op betatesters gezocht ; er verschijnen regelmatig advertenties, met als gemiddelde beloning een gratis versie van het pakket dat je test.