Soms blijft mijn laptop de Ctrl toets activeren. Hoe los ik dit op?

De laptop is niet kapot ofzo, het is echt iets in de software dat soms in één keer de Ctrl toets blijft activeren, wat erg irritant is wanneer je iets wilt typen. Hoe kan ik dit deactiveren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
6K

Antwoorden (2)

Dit heb ik heel vaak meegemaakt bij familie, vrienden en collega’s.
Het probleem is dat er kruimeltjes komen vast te zitten onder de toetsen van je keyboard (en dus ook de ctrl knop).

Bij een losse toetsenbord kan je dit makkelijk verhelpen door de toetsenbord ondersteboven te houden en dan heen en weer te schudden.

Bij een laptop-toetsenbord is het wat onhandiger om het ondersteboven te doen. Ze verkopen druk spuitbussen om dit probleem te verhelpen. Echter staan bij sommige laptops de toetsen te dicht op elkaar.

PAS OP! de volgende moet erg voorzichtig gedaan worden, of door iemand die hier meer kennis van heeft.

Een manier om het schoon te maken is door de toets eraf te halen. Vervolgens kan je er dan met een kwast erbij, of je blaast de makkelijk te verwijderen vuil en stof weg.

Een ander mogelijkheid is om de toetsenbord volledig te ontkoppelen van de laptop. Deze techniek verschilt per laptop. Meestal zitten er aan de bovenkant van de keyboard smalle knopjes die je kan indrukken, waarbij de toetsenbord uiteindelijk omhoog schuift. Vervolgens kan je de kabel aan de onderkant loskoppelen van de toetsenbord.

Nu kan je de laptop toetsenbord net als een normale toetsenbord, ondersteboven houden en heen weer schudden.

Succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Zie bij bronnen youtube video's om de vuil/stof onder de toetsen te verwijderen. De volgende link verwijst je naar de vraag (op goeievraag.nl) om je toetsenbord schoon te maken: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/schoonmaken-wassen/toetsenbord-laptop-schoon.43310
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller zegt dat het geen probleem is op het toetsenbord, maar waarschijnlijk onder, dus daarom die -1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller weet het niet zeker en vraagt hier om zijn hulp. Ik biedt hem professionele hulp door middel van mijn ervaring. Ik geef hem een waardevol antwoord, wat mogelijk de probleem kan verhelpen. De -1 die jij gaf is dus onterecht. Jij vermoedt hetzelfde als mij, dat betekent dus weer dat de -1 die je mij gaf onterecht is. Het zou aardig zijn als je de thumbs down ongedaan kunt maken? Het gaat namelijk wel om een waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om wat voor laptop gaat het trouwens? Mocht het probleem inderdaad softwarematige zijn, dan zou een driver update het probleem moeten kunnen verhelpen. Het zou ook kunnen zijn dat de sticky keys ingeschakeld is. Als je 5 keer op de shift toets druk zou je dit kunnen uitschakelen.
Waarschijnlijk is er ergens een schakeling van de Ctrl-toets onder je toetsenbord kapot. Of er zit daar veel stof. Dat zit dan dus onder je toetsenbord, dus reparatie is best lastig. Waarschijnlijk moet een nieuw toetsenbord aanschaffen. Je denk zelf dat het softwarematig is, maar ik vermoed dat dit niet met de software/malware te maken heeft. Een nieuw toetsenbord kopen kan bij http://replacedirect.nl.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuw toetsenbord aanschaffen is niet noodzakelijk als je zelf de vuil/stof kunt verwijderen. Als je de toetsenbord aanschaft moet je dezelfde handelingen volgen zoals beschreven in het vorige antwoord. Het is dus beter om de toetsenbord eerst zelf schoon te maken. Zie bij de vorige antwoord de manier om je toetsenbord schoon te maken.