Waar vind ik welke bestanden/programma's welke hoeveelheid ruimte innemen op mijn computer?

Mijn computer is erg vol hoewel er toch niet veel bestanden op staan, althans die ik actief gebruik. Ik wou hem graag wat opschonen maar ik weet niet hoeveel ruimte de bestanden innemen en welke bestanden/programma's ik het best kan verwijderen.

Ik vergelijk mijn pc even met mijn smartphone. Op mijn smartphone kan ik een overzicht openen van de (interne) opslagruimte. Hier valt precies te zien hoeveel mb/gb's elke applicatie verbruikt.

Is er zo'n soort overzicht op de pc te vinden? Want alle mapjes doorspitten is best een gedoe.. vooral omdat er vele mapjes zijn met software en andere dingen van het besturingssysteem waarvan ik niet weet of ik ze moet bewaren of niet. Bestaat er zon soort overzicht? Dat zou het voor mij een stuk makkelijker maken om te vinden waar de ruimte zo snel aan op is gegaan!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
3.3K

Antwoorden (2)

In het 'configuratiescherm' kun je 'programma's en onderdelen' openen. Daar staat een lijst van alle geïnstalleerde programma's en bij een aantal daarvan staat ook hoeveel ruimte ze innemen. Verder kun je in de map 'program files' rechtsklikken op de mappen van door jouzelf geïnstalleerde programma's en in 'eigenschappen' zien wat ze aan ruimte innemen. Losse bestanden zijn lastiger, maar als je weet dat er - bij voorbeeld - veel ongebruikte video's rondhangen kun je in 'mijn computer' in C:\ zoeken op *.avi, *.mpg of *.wmv en dan rangschikken op grootte. En de grootste weggooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gebruik het programma windirstat, dit geeft grafisch weer hoeveel MB/GB bestanden in nemen op je harddisk...fijn programmaatje.