Hoe kan ik de kwaliteit van een foto behouden als ik hem verklein?

Want de foto's worden nu korrelig en wazig. Met verkleinen bedoel ik naar 8 bij 5 cm. Ik gebruik het programma PhotoShop.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.2K

Het beste antwoord

Het probleem is dat je al begint met een te lage resolutie van je werkblad: neem 1920 x 3000 (in pixels, dit is 120 pixels per centimeter, komt ongeveer overeen met 300PPI) voor een behoorlijke kwaliteit, of 3840 x 6000 voor een hele goede kwaliteit (240 pixels per centimeter, ongeveer 600PPI). Je kunt je collage later altijd nog verkleinen als dat nodig blijkt. De foto's die je in de lagen zet hoef je dan minder te verkleinen (of misschien zelfs helemaal niet, het kan ook zijn dat je ze nu moet vergroten)
gvrox
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan de kwaliteit behouden door de foto op het gewenste formaat bij te snijden en daarna pas op te slaan. Als je foto al te klein is voor het formaat dat je wilt, wordt deze wazig en korrelig. Wanneer je foto groot genoeg is, dan blijft die scherp. Is dit wat je bedoelde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Dat is geen oplossing bijsnijden is NIET verkleinen. Met bijsnijden verlies je beeld.
Amadea
9 jaar geleden
Door te verkleinen wordt een foto toch juist scherper? Bij vergroten ontstaat wazigheid!