Welke programma's bestaan er allemaal voor mensen met dyslexie en dyspraxie?

Ik heb zelf dyslexie en dyspraxie. Op school gebruik ik tijdens de examens SPRINT ik vind dit heel handig. Ik vroeg me af of er mensen zijn die nog programmas kennen die kunnen helpen. Ik zou graag voor thuis een dergelijk programma aanschaffen. Ik heb vooral moeilijkheden met snel te schrijven een tekst te lezen ik lees vaak het verkeerde woord ik draai letters om daarmee dat ik het heel gemakkelijk vind om dergelijke software te gebruiken heeft iemand enig ervaring met een bepaalde software en kan mij de voor en nadelen zeggen?

Ik werk op school ook tijdens de meeste lessen op een pc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.7K

Antwoorden (1)

Behalve Sprint is er ook Sprint Plus, Kurzweil 3000, ClaroRead, en L2S. Maar die zijn prijzig in de aanschaf.

Er is een groot aanbod aan gratis voorleessoftware, maar die hebben nogal wat nadelen. Zo is de kwaliteit van de voorleesstemmen meestal veel slechter dan die van professionele software. Daarnaast zijn de mogelijkheden van het voorlezen van verschillende type documenten beperkt. Meestal kan alleen platte tekst worden voorgelezen. In het algemeen laat de gebruikerservaring te wensen over.

L2S is van oorsprong afkomstig uit Denemarken en wordt daar veel gebruikt. Het is als zwevende werkbalk beschikbaar binnen alle programma’s. De knoppen van de werkbalk lijken erg op elkaar, waardoor de verschillende functies moeilijk te onderscheiden zijn. In o.a. Microsoft Word en Adobe Reader werkt het goed. Maar in andere programma’s vereist het voorlezen meer handelingen.

ClaroRead is een gebruikersvriendelijk programma. Het werkt met een permanente werkbalk, die zolang het programma actief is op het beeldscherm aanwezig is. Het vormt vervolgens een ‘voorleeslaag’ over alle programma’s die aanwezig zijn op de computer, bijvoorbeeld Microsoft Word en Adobe Reader. De gebruiker kan hierdoor gebruik blijven maken van de voor hem/haar vertrouwde programma’s, maar dan met voorleesondersteuning.

Kurzweil is de meest uitgebreide voorleessoftware die er is. Alles gebeurt in de eigen software-omgeving van het programma. Alle documenten die de gebruiker wil laten voorlezen moeten worden geopend binnen Kurzweil. Dit geldt ook voor het schrijven van documenten. Binnen het programma is een grote verscheidenheid aan functionaliteiten beschikbaar. Door de nieuwe programma-omgeving zal de gebruiker meer tijd moeten investeren om er vaardig mee te worden.
Amadea